Pacific Rim: Uprising (2018)

Recensie Pacific Rim: Uprising CinemagazineRegie: Steven S. DeKnight | 111 minuten | actie, avontuur | Acteurs: John Boyega, Scott Eastwood, Cailee Spaeny, Burn Gorman, Charlie Day, Tian Jing, Jin Zhang, Adria Arjona, Rinko Kikuchi, Karan Brar, Wesley Won, Ivanna Sakhno, Mackenyu, Lily Ji, Shyrley Rodriguez, Rahart Adams, Levi Meaden, Dustin Clare

Wat krijg je als je ‘Top Gun’, ‘Transformers’ en ‘Neon Evangelion Genesis’ in een blender gooit? Het antwoord is ‘Pacific Rim’. Deze robotfranchise speelt opzichtig leentjebuur bij het eerder genoemde ‘Neon Evangelion Genesis’. Deze Japanse animereeks is echter niet zo bekend bij het Westerse publiek. De gelijkenissen zullen hen dan niet zo storen. Afijn, deel twee van deze serie die door Guillermo Del Toro is opgezet gaat verder waar het eerste deel eindigde. Met andere gezichten en vijanden.

In ‘Pacific Rim: Uprising’ is de wereld (tijdelijk) verlost van de buitenaardse monsters die onze aardkloot aanvielen. Het Jaeger-programma is op een lager pitje gezet. Deze Jaegers zijn enorme robots die door twee piloten bestuurd moeten worden. Deze bestuurders moeten hun geschillen opzij zetten en als een twee-eenheid samenwerken. Niet zo gemakkelijk. So far, so good. Dan valt een rogue Jaeger ineens de aarde aan en moet het programma weer opgestart worden. Hebben buitenaardse wezens daar wat mee te maken?

In de sequel vertolkt John ‘Star Wars’ Boyega de hoofdrol. Hij doet het uitstekend, maar kan geen diepgang in de bordkartonnen held steken. Dat geldt ook voor Scott Eastwood en overige castleden. ‘Pacific Rim: Uprising’ mist een identiteit. Iets waar de voorganger ook onder leed. Dit allegaartje van genres en ideeën van andere films blijft daardoor geen moment beklijven. Jammer, want de decors en special effects zien er goed uit.

In tegenstelling tot de ‘Transformers’-saga zien de gevechten in ‘Pacific Rim’ er wel overzichtelijk en overtuigend uit. Zonder sterk verhaal en inleefbare personages blijft de film echter niet hangen. Het grootste pijnpunt is het bijna één op één kopiëren van ‘Neon Evangelion Genesis’. Helden tegen wil en dank moeten een robot besturen (vaak nog pubers), buitenaardse wezens bedreigen de aarde en kunnen alleen door de robots gestopt worden, dubbele agenda’s: check, check, dubbel check! ‘Pacific Rim: Uprising’ voelt als ordinair jatwerk. Als je niet bekend bent met deze reeks en niet vies bent van CGI robots en clichés, dan kun je deze film best een kans geven. Verwacht echter niet verrast te worden.

Bioscooprelease: 22 maart 2018
DVD- en blu-ray (ook 3D) en 4K UHD-release: 25 juli 2018