Pain & Gain (2013)

Regie: Michael Bay | 129 minuten | komedie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Anthony Mackie, Tony Shalhoub, Ed Harris, Rob Corddry, Bar Paly, Rebel Wilson, Ken Jeong, Michael Rispoli, Keili Lefkovitz, Emily Rutherfurd, Larry Hankin, Tony Plana, Peter Stormare, Vivi Pineda, Ken Clement, Yolanthe Cabau, Brian Stepanek, Christopher Jestin Langstaff, Persi Caputo, Bill Kelly, Gregg Weiner

Love him or hate him, maar Michael Bay is een van de grootste namen in Hollywood op het gebied van produceren en regisseren. Met recht heeft zijn gebruikelijke bombastische, sentimentele, over-the-top filmstijl de bijnaam “Bayhem” gekregen, wat hij onder andere te danken heeft aan films zoals ‘Armageddon’ (1998),  ‘Pearl Harbor’ (2001) en ‘Transformers’ (2007).  Des te interessanter is het dat hij, tussen het maken van  ‘Transformers’ films in, koos om het kleinschalig waargebeurde verhaal van ‘Pain & Gain’ naar het witte doek te brengen.  Mark Wahlberg mag, naast de nieuwe ‘Transformers’ film, ook hier de hoofdrol vertolken.

Bodybuilder Daniel Lugo (Mark Wahlberg) is ontevreden met hoe zijn leven loopt. Hij wil zijn leven leiden zoals dat van zijn voorbeelden: Rocky Balboa, Tony Montana en Michael Corleone. Bij zijn baan als personal trainer heeft hij zijn plafond bereikt maar ook hij wil “The American Dream” verwezenlijken. Geïnspireerd door zelfhulpgoeroe Johnny Wu (Ken Jeong) ziet Daniel in nieuwe cliënt Victor Kershaw, (Tony Shalhoub), een naargeestige miljonair, de perfecte mogelijkheid dit te doen.

Hij overtuigt medebodybuilders Adrian Doorbal (Anthony Mackie), een impotente steroïdengebruiker, en Paul Doyle (Dwayne Johnson), een ex-gedetineerde Jezus fanaat, dat zij als supermensen een beter leven verdienen. Samen beraamt het trio een plan om Victor Kershaw te kidnappen. Dit gaat niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk lukt het ze om de miljoenen van Victor te bemachtigen. Alle drie de mannen richten hun nieuw ”verdiende” leven in zoals het hoort; vol met mooie vrouwen, snelle auto’s en grote huizen. Dit lijkt lange tijd goed te gaan totdat oude gewoontes en het verlangen naar meer de overhand beginnen te nemen.

Waar vele komedies de laatste tijd teleurstellen is dit waargebeurde verhaal over zogenoemde “Evil Ninja Bodybuilders” er een die vele lachsalvo’s zal voortbrengen. Het plezier dat Michael Bay moet hebben gehad tijdens het filmen is goed zichtbaar. Het parodiëren van zijn kenmerkende slow-motion shots op de raarste momenten is een teken hiervan. De gebruikte popmuziek en setting van Miami in de jaren 90 dragen goed bij aan het luchtige karakter van ‘Pain & Gain’.

De film begint in sneltreinvaart. Alle hoofdpersonages krijgen via verschillende flashbacks en voice-overs hun verdiende moment in de spotlight. Wanneer de komische elementen afnemen en de duistere aspecten van de misdaden hun intrede doen blijkt het talent van Michael Bay qua dramatische verhaalvertelling teleurstellen. Er wordt geprobeerd de diepte in te gaan en helaas heeft dit niet het gewenste effect. Desinteresse ligt hierdoor op de loer en met een speelduur van ruim twee uur kan dit een dooddoener zijn.

Er mag echter wel een grote pluim gaan naar de castingdirecteur. De dynamiek tussen het centrale bodybuildertrio van Mark Wahlberg, Anthony Mackie en Dwayne Johnson (alias The Rock) is een genot om naar te kijken. Vooral de komische timing van Mark Wahlberg en Dwayne Johnson is erg sterk. Ook de bijrollen van onder andere Tony Shalhoub (bekend van ‘Monk’ (2002-2009), Ken Jeong (bekend van ‘The Hangover’ trilogie (2009-2013) en comédienne Rebel Wilson zijn erg geestig. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan ‘Pain & Gain’ dankzij de bijdrage van Yolanthe Cabau, al zijn het maar twee scènes.

‘Pain & Gain’ is een welkome toevoeging aan het CV van Michael Bay, die dit keer de nodige “Bayhem” even laat voor wat het is. Het matig uitgewerkte dramatische element mag de pret niet drukken;  wie zin heeft om even de lachspieren een goeie workout te geven is bij ‘Pain & Gain’ aan het goede adres.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 15 augustus 2013
DVD- en blu-ray release: 15 januari 2014