Panama (2022)
Regie: Mark Neveldine | 95 minuten | actie, thriller | Acteurs: Cole Hauser, Mel Gibson, Charlie Weber, Jackie Cruz, Kiara Liz, Kate Katzman, Simon Phillips, Victor Turpin, Mauricio Hénao, Luca De Massis, Julia Sandstrom, Priscilla Huggins Ortiz, Ramiro ‘Ramir’ Delgado Ruiz, Julio Ramos Velez, Jai Stefan, Néstor Rodulfo, Joksan Ramos, Jean Pierre Prats
Alhoewel ‘Panama’, geregisseerd door Mark Neveldine (‘Crank’, ‘Ghost Rider: Spirit of Vengeance’), is gebaseerd op waargebeurde feiten, moet hier voorzichtig mee worden omgegaan. De term ‘gebaseerd op’ is hier flexibel ingevuld. Panama heeft inderdaad, in de jaren tachtig, een uitdagende politieke ommezwaai meegemaakt met Manuel Noriega. Ook de Verenigde Staten heeft hier een vinger in de pap gehad. Echter, de realiteit stopt bij deze context. Morgan Freeman en Frank Grillo waren eerst verbonden met dit project toen het coronavirus de intrede deed. Het project werd daarom, vanwege de pandemie, op ijs gezet. Echter, Cole Hauser (‘2 Fast 2 Furious’, ‘Paparazzi’) nam contact op met Mark Neveldine om de film in cecember 2020 binnen 14 dagen te maken in Puerto Rico. Mel Gibson, een idool van Mark Neveldine, werd aan de cast toegevoegd en ‘Panama’ werd een feit. Het resultaat is jammer genoeg een gehaast geheel en lijkt meer op een lange videoclip, met een toevallige verhaallijn, dan een film.
Een ex-marinier, die na de dood zijn vrouw in een neerwaartse spiraal is terechtgekomen, wordt door de CIA ingehuurd om zich te mengen in de licht ontvlambare politieke situatie van Noriega’s Panama. Hij wordt ingezet voor een geheime wapenhandeldeal die effect heeft op de het verloop van de politieke storm die in het land woedt. Zo komt hij terecht op een pad dat hem leidt naar guerrillastrijders, vuurgevechten, moordwijven, crossfietsen, casino’s en verraad.
‘Panama’ gaat in essentie over politieke inmenging van een land, in dit geval van de Verenigde Staten, in een ander land. Het officieel verhaal is dat de VS af wil van Generaal Manuel Noriega wegens afpersing en drugshandel. In ‘Panama’ wordt geïmpliceerd dat de VS van Noriega af wilde omdat hij niet meer ‘voorspelbaar’ zou zijn. Dit doet natuurlijk vermoeden dat de VS geen problemen heeft met staatshoofden (officieel of niet) die in drugs handelen, zolang deze maar naar Amerikaanse pijpen dansen. Hier wordt verder niet op ingegaan en dat is ook niet belangrijk. Het thema past perfect in deze tijd waar de Russisch-Oekraïense oorlog elke dag op TV te zien is en waarvan het politieke krachtenveld ook niet helemaal duidelijk is (voor het grote publiek). We zien de bommen, de ruïnes en de lijken, maar niet de klinkende champagneglazen achter dichtgetrokken gordijnen waar geheime deals worden gesloten die het daglicht der publieke opinie nooit zullen bereiken.
Met zo een thema had de film potentie. Er wordt ook gebruik gemaakt van echte beelden van Panama en de chaos op de straten. Alleen, wellicht vanwege de tijd (dit is natuurlijk speculatief) of vanwege een andere ongenoemde redenen, voelt de film aan als een steriel product van een gehaast afgewerkt script. De karakters zijn houterig en mechanisch, de dialogen zijn pijnlijk voorspelbaar en dienen alleen maar als smeerolie om de raderen van het verhaal draaiende te houden. Cole Hauser als de ex-marinier Becker heeft niet de flair en geloofwaardigheid zoals hij deze normaliter uitstraalt. Ook Mel Gibson als Stark is gereduceerd tot een erg cliché en oppervlakkig B-film karakter. Het lijkt alsof hij zijn scènes snel heeft opgenomen zodat hij weer naar zijn volgende afspraak kan. Hij leest zijn dialoog net niet op vanaf een A4tje. Het camerawerk is vervelend chaotisch met slowmotion shots die totaal geen doel dienen.
De film moet het vooral hebben van actiescènes met een hoog adrenalinegehalte, die, eerlijk gezegd, vervelen omdat deze oprispingen zijn van de vele andere actiescenes die in alle soorten, niet speciale, films te zien zijn. Ook hier wordt de indruk gewekt dat de filmmaker (nogmaals, dit is speculatief) weinig tijd had en een programma moest afwerken.
‘Panama’ kon veel meer zijn dan het is. Dit is nogmaals een bewijs dat de aanwezigheid van A-list acteurs geen zekerheid is voor kwaliteit. Je werkt met wat je gegeven wordt. Dit is een B-film waar je op een verveelde dinsdagavond op RTL4 naar kijkt. Er komt niks in voor wat als een verrijking zou kunnen worden ervaren. Met zoveel andere films van kwaliteit is deze de tijd niet waard. Wees gewaarschuwd.
Gerold Kort
Waardering: 1.5
Digital download-release: 19 april 2022
VOD-release: 28 april 2022
DVD- en blu-ray-release: 27 mei 2022