Pandora’s la (2007)

Regie: Ruud Schuurman | 6 minuten | drama, korte film | Acteurs: Hayo Bruins, Ariane Schluter, Edward Stelder

De korte film ‘Pandora’s la’ duurt in totaal maar zes minuten maar weet het publiek in deze korte tijd toch volledig mee te krijgen in dit prachtig gefilmde verhaal over moord en vreemdgaan.

De film wordt volledig vanuit het oogpunt van de lade getoond. De naam ‘Pandora’s la’ is zeker van toepassing want nadat de lade geopend is komt alle ellende naar buiten. Je kunt je voorstellen dat wanneer je als vrouw foto’s vindt van je man met je tweelingzus je daar niet blij mee bent. Alsof de Goden het zo bedoeld hebben ligt er naast de foto’s ook een pistool. Als haar man vervolgens thuis komt lijkt zijn lot al bepaald. Hij probeert haar nog tegen te houden maar de woede is te groot. Na de knal en de bloedspetters die in de lade en dus op de camera terecht komen komt de tweelingzus binnen. Zij probeert haar zus tot bedaren te brengen maar dit werkt averechts. Ook zij wordt neergeschoten en komt naast haar minnaar en de man van haar zus te liggen in een plas met bloed.

Dit alles zien we als kijker vanuit het oogpunt van de lade. Dit geeft de film bijzondere effecten mee zoals bij de eerste moord wanneer de bloedspetters de lade in spatten. Ook zien we de moordenares bijna de hele tijd van achteren en zien we de angst en de woede op de gezichten van haar man en tweelingzus. Het is een bijzonder uitgangspunt van regisseur Ruud Schuurman die het publiek een speciale rol bedeeld in zijn film. Je zit niet naar een film te kijken maar je zit er zelf in, je kijkt stiekem door de opening van de lade mee te kijken en als de moordenares het pistool weer terug legt en de lade na zes minuten weer dicht doet is de film direct afgelopen.

Een origineel idee dat ook perfect is uitgewerkt door Ruud Schuurman. Een bijzondere ervaring om een korte film van goede kwaliteit te zien vanuit het oogpunt van een lade. Hierdoor krijg je als kijker een hele andere indruk van de gebeurtenissen omdat je alleen de expressies kunt zien van de man en de tweelingzus. Ook voel je als kijker de angst dat je wordt betrapt omdat je stiekem mee kijkt. Dat een regisseur in zes minuten zo’n sfeer neer kan zetten en de kijkers zo met zich mee kan krijgen mag toch best geniaal genoemd worden.

Eveliene Sanders