Paperman (2012)

Regie: John Kahrs | 6,5 minuten | animatie, korte film, komedie, romantiek | Originele stemmencast: John Kahrs, Jeff Turley, Kari Wahlgren

‘Paperman’ is een überromantische short van Disney, die in de bioscoop te zien was voor Disneys feature film ‘Wreck-It Ralph’ en gelukkig ook als extra is toegevoegd op de DVD/blu-ray. Was de short alleen al bijna de prijs van het bioscoopkaartje waard, de aanwezigheid van het Oscarwinnende filmpje op het schijfje, maakt de aanschaf van ‘Wreck-It Ralph’ wel extra aantrekkelijk. Naar een verhaal van Clio Chiang en Kendelle Hoyer maakte John Kahrs, die als animator werkte aan Pixar films als ‘A Bug’s Life’, ‘Monsters, Inc.’ en ‘Ratatouille’, een aandoenlijke film over een kantoormedewerker die op weg naar zijn werk in Manhattan het meisje van zijn dromen tegenkomt. We zijn er getuige van hoe de routine van het dagelijks leven de twee scheidt en ons hart maakt een sprongetje van vreugde als blijkt dat de jongeman een tweede kans krijgt. Op een bijzonder inventieve manier probeert hij opnieuw met haar in contact te komen.

De animatietechniek die voor ‘Paperman’ werd gebruikt is erg bijzonder. De vernieuwende techniek stelt de makers in staat het beste van twee werelden te combineren: CGI en met de hand gemaakte tekeningen. Het resultaat is verbluffend en smaakt naar meer. ‘Paperman’ is bijna helemaal in zwart-wit, maar spettert van het doek door de diepte in de tekeningen. De Disney short ademt een prettige nostalgische sfeer.

Het schattige filmpje duurt maar zeseneenhalve minuut en weet visueel gezien de gehele speelduur dat hoge niveau vast te houden. Over de eerste helft van de eenvoudige plot zal iedereen het eens zijn: dat is pure filmmagie en heeft alles in zich om aan een buitenstaander uit te leggen waarom films onze liefde verdienen. Over de tweede helft – als er ironisch genoeg échte magie in het spel komt – zullen de meningen wel wat verdeeld zijn. Het verhaal boet dan wel wat aan kracht in. Jammer, maar niet onoverkomelijk, het slot is precies zo bevredigend als je hoopt. Als je ‘Paperman’ nog niet gezien hebt, doe je zelf dan een lol en haal die schade snel in. Een onweerstaanbaar juweeltje.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 12 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 3 april 2013 (als extra op de DVD en blu-ray van ‘Wreck-It-Ralph’)