Paranoia (2013)

Regie: Robert Luketic | 115 minuten | drama, thriller | Acteurs: Liam Hemsworth, Harrison Ford, Gary Oldman, Amber Heard, Richard Dreyfuss, Lucas Till, Embeth Davidtz, Josh Holloway, Angela Sarafyan, William Peltz, Kevin Kilner, Charlie Hofmeier

Adam Cassidy (Liam Hemsworth) is een jonge techneut bij het grote bedrijf van Nicholas Wyatt (Gary Oldman), een bedrijf dat zich specialiseert in smartphones. Wanneer hij een presentatie verpest komen hij en zijn jonge collega’s op straat te staan. Uit frustratie gebruikt hij de creditcard van het bedrijf om zijn collega’s te trakteren op een wilde avond in een hippe club met heel veel drank. Uiteraard komt Wyatt erachter en geeft Adam twee opties. Of hij wordt aangegeven bij de politie of hij gaat spioneren bij het concurrerende bedrijf van Jock Goddard (Harrison Ford). Adam, die geen cent te makken heeft en voor zijn zieke vader moet zorgen, neemt het spionage-aanbod aan. Al gauw wordt Adam de speelbal van zowel Wyatt als Goddard. De problemen stapelen zich op en Adam komt er achter dat eerdere spionnen vermoord zijn.

Een thriller hoeft geen ingewikkeld verhaal hebben om te kunnen boeien. Met de juiste mix van een goed script, vaart en de juiste acteurs kom je al een heel eind. ‘Paranoia’ lijkt in eerste instantie al die dingen in huis te hebben: een script over corruptie binnen de huidige crisis, acteerlegendes als Ford en Oldman en hotte nieuwkomer Hemsworth. Toch slaat ‘Paranoia’ heel vaak de plank mis.

De film begint prima en heeft een duidelijke link naar het heden. In ‘Paranoia’ zien we jongeren die hard werken voor weinig om de klappen van de crisis op te vangen en de keiharde concurrentie rondom smartphones. Al snel stapelen de ongeloofwaardigheden zich echter op. Zo is alles hightech, maar weten de concurrenten elkaars beveiliging heel makkelijk te omzeilen. Adam krijgt een prachtig appartement als spion maar snapt pas na een hele tijd dat er overal camera’s hangen. En dan zijn er nog de sporadische tenenkrommende dialogen. De grootste stoorzender van de film is het gebrek aan originaliteit. Het lijkt wel of de makers films als ‘Enemy of the State’, ‘The Firm’ en het recentere ‘Eagle Eye’ bij elkaar hebben gegooid zonder iets nieuws toe te voegen.

Liam Hemsworth heeft net als oudere broer Chris de looks maar lang niet zoveel charisma en talent. Hij blijft te oppervlakkig en saai. Amber Heard laat gelukkig wel zien dat schoonheid niet hoeft te betekenen dat je niet kan acteren. Voor Harrison Ford zorgde ‘Paranoia’ voor het slechtste openingsweekend van een film in de VS waarin hij een hoofdrol speelt. Het zal hem een worst wezen, want hij speelt in ‘Paranoia’ op de automatische piloot. Dat doet hij niet eens echt slecht en Ford zorgt zelfs voor een klein beetje vuurwerk wanneer hij oog in oog komt te staan met Oldman. Die laatste toont weer even dat hij zijn talent in het spelen van een echte schurk na de ‘Batman’ films zeker niet verloren is. Pluspuntje is de passende muziek. De pompende soundtrack is dan ook van ‘onze’ Junkie XL.

‘Paranoia’ laat door haar middelmatige script en saaie hoofdrolspeler alle kansen liggen om een goede thriller te zijn. Zelfs acteerkanonnen als Harrison Ford en Gary Oldman kunnen de film niet redden. Wat overblijft is een standaardthriller die door gebrek aan originaliteit geen moment blijft hangen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 19 september 2013
DVD- en blu-ray-release: 26 februari 2014