Paranoid Park (2007)

Regie: Gus Van Sant | 90 minuten | drama | Acteurs: Gabe Nevins, Daniel Liu, Taylor Momsen, Jake Miller, Lauren McKinney, Winfield Jackson, Joe Schweitzer, Grace Carter, Scott Patrick Green, John Michael Burrowes, Jay ‘Smay’ Williamson, Dillon Hines, Emma Nevins, Brad Peterson, Emily Galash

De naam van een skatepark, dat is ‘Paranoid Park’. Een skatepark waar middelbare scholier Alex (Gabe Nevins), aan de ene kant graag heen wil, maar waar hij vanwege de reputatie van het park ook niet zo goed heen durft. Als hij zich door een vriend laat overhalen om mee te gaan, is hij zo onder de indruk dat hij het weekend erop weer gaat. Niet zozeer om te skaten, maar meer om te kijken naar alle mensen die daar rondhangen. Zoals Alex zelf zegt: “Het maakt niet uit wat je thuis meemaakt, hoe klote je je voelt. Bij Paranoid Park heeft de meerderheid het een stuk slechter dan jij.” Het is een gevoel dat alle tieners waarschijnlijk kennen en dit maakt ‘Paranoid Park’ een fascinerende film.

Bij een spoorbrug vlakbij Paranoid Park is een dode bewaker gevonden. Eerst werd gedacht aan zelfmoord, maar de man blijkt een harde klap tegen zijn hoofd gehad te hebben. Waarschijnlijk met het skateboard dat daar vlakbij in het water gevonden is. Vanaf het begin van ‘Paranoid Park’ is het duidelijk dat Alex iets te maken heeft met de dood van de bewaker. Hoe de vork precies in de steel zit wordt langzaam maar zeker duidelijk. ‘Paranoid Park’ is gebaseerd op het boek van Blake Nelson en is in zo’n vorm gegoten dat de film de pogingen van Alex volgt om een brief aan zijn vriendin Macy (Lauren McKinney) te schrijven over de gebeurtenis. Dit maakt dat sommige scènes meer dan één keer te zien zijn, omdat Alex zijn brief herschrijft. Deze vorm is origineel en is één van de sterkste punten van de film.

Bij het zoeken naar acteurs heeft het castingbureau voor Gus van Sant een oproep op MySpace geplaatst, om op deze manier amateur acteurs te vinden voor ‘Paranoid Park’. Ze zijn daar goed in geslaagd met onder andere Gabe Nevins. Nevins had nog nooit eerder geacteerd, maar is in staat om de rol van Alex geloofwaardig neer te zetten. Dat het gezicht van Nevins niet bekend is, maakt ‘Paranoid Park’ een realistische film.

Gus van Sant staat erom bekend weinig dialogen in zijn films te gebruiken. Ook in ‘Paranoid Park’ zijn deze van ondergeschikt belang. De beelden en de soundtrack vertellen het verhaal. De soundtrack is geweldig, met muziek variërend van hiphop tot punk en van country tot klassiek. Ook bijzonder is het gebruik van camera’s. Voor de skatescènes besloot Van Sant gebruik te maken van 8mm camera’s in plaats van 35mm camera’s. Dit maakte het mogelijk dat de skaters de beelden zelf filmden. Daardoor doen deze beelden authentiek aan.

Net als in ‘Elephant’ geeft Van Sant met ‘Paranoid Park’ weer een indrukwekkende blik in de psyche van jongeren. Dankzij de realistische manier van filmen weet ‘Paranoid Park’ je mee te slepen in de wereld van skaters en Amerikaanse tieners, zoals maar weinig andere films dat kunnen.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 28 februari 2008