Paranormal Activity: The Marked Ones (2014)

Regie: Christopher Landon | 84 minuten | horror, thriller | Acteurs: Katie Featherston, Molly Ephraim, Meredith Eaton, Brian Steele, Andrew Jacobs, Jorge Diaz, Richard Cabral, Catherine Toribio, Noemi Gonzalez, Micah Sloat, Gabrielle Walsh, Renee Victor, Chloe Csengery, Eddie J. Fernandez, Jessica Tyler Brown, Diana Danger, Karolin Luna, Gloria Sandoval, Tonja Kahlens, Carlos Pratts, Crystal Santos, David Fernandez Jr., Wallis Barton, Kimberly Ables Jindra, Joey Anaya, Angelina Morales

De ‘Paranormal Activity’ franchise wordt gigantisch uitgemolken. Hartstikke slim! Je moet het ijzer smeden als het heet is. Het punt is dat het publiek de vrijwel identieke delen op den duur zat is en overkill op de loer ligt. Gelukkig beseft regisseur Christopher Landon dat ook en heeft hij ‘Paranormal Activity: The Marked Ones’ ingeblikt. Deze spin off is een stuk frisser dan de reguliere vervolgen en geeft de franchise een goedgeplaatste schop onder de kont.

In ‘Paranormal Activity: The Marked Ones’ draait het om een Latijns-Amerikaanse familie in een arme buurt in Oxnard, Californië. Vrienden Jesse (Andrew Jacobs) en Hector (Jorge Diaz) ontdekken dat Jesse’s buurvrouw vreemd gedrag vertoont en gaan op onderzoek uit. Wanneer Jesse wordt ‘gebeten’ in zijn slaap blijft er een teken achter op zijn arm en wordt het langzaam duidelijk dat er iets ergs aan de hand is.

De grootste troef van deze film is de casting. Jacobs en Diaz zetten erg sympathieke jongens neer. Deze gasten trappen graag lol en hun vriendschap komt erg natuurlijk over.  Omdat je met hen meeleeft, komt het drama veel harder aan. Je maakt je zorgen als Jesse wel erg agressief gedrag begint te vertonen. Er gebeurt niet veel, maar in tegenstelling tot andere delen van deze reeks is het nu wel interessant om de hoofdpersonen te volgen. Ze halen rare streken uit en belanden in vreemde situaties.

Ook wordt er meer gebruik gemaakt van special effects en dat komt de film ook ten goede. Vooral een scène waarin Jesse een soort draad uit zijn oog haalt zorgt voor kippenvel. Als je eindelijk weet wat er gebeurd is met de hoofdpersoon, belandt de film in een stroomversnelling en wordt de spanning nog verder opgevoerd. Het spannende einde smaakt naar meer. Een spin off kan wel degelijk de moeite waard zijn, mits je een interessante invalshoek gebruikt en nieuwe dingen durft te doen. Landon zorgt voor nieuwe energie in een uitgebluste franchise. Knap gedaan!

Bioscooprelease: 2 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 7 mei 2014