Parental Guidance (2012)

Regie: Andy Fickman | 100 minuten | komedie | Acteurs: Billy Crystal, Bette Midler, Marisa Tomei, Tom Everett Scott, Bailee Madison, Joshua Rush, Kyle Harrison Breitkopf, Jennifer Crystal Foley, Rhoda Griffis, Gedde Watanabe, Tony Hawk, Steve Levy, Cade Jones, Mavrick Moreno, Madison Lintz, Corey James Wright, Justin R. Kennedy

Seth MacFarlane heeft het geprobeerd, Ricky Gervais ook. Maar het is Billy Crystal die het meest op zijn plek is als de host van de uitreiking van de Academy Awards. Hij deed het al acht (!) keer en is ook voor de Oscaruitreiking van 2014 gevraagd. Vooral in de jaren tachtig, en in mindere mate in de jaren negentig, was Crystal een van de meest succesvolle komische acteurs van Hollywood. Zijn grote doorbraak kwam er met zijn rol in de televisieserie “Soap”, waarin hij het eerste homoseksuele ‘regular’ personage in een Amerikaanse serie ooit speelde. Daarna timmerde hij aan de weg als stand-up comedian, onder meer in Saturday Night Live. Crystals meest succesvolle films zijn ‘When Harry Met Sally’ (1987) en ‘City Slickers’ (1991). Sinds hij in ‘Analyze This’ (1999) en diens opvolger ‘Analyze That’ (2002) de zielenknijper van maffioso Robert De Niro speelde, zagen we nog maar weinig van Crystal. Zo af en toe leende hij zijn stem aan animatiefiguren (‘Cars’ uit 2006 en ‘Monster’s University’ uit 2013), maar daar bleef het dan ook bij.

Nu is Crystal terug, aan de zijde van Bette Midler, ook al min of meer vergane glorie uit komedieland. In de generatiekomedie ‘Parental Guidance’ uit 2012, van regisseur Andy Fickman, spelen ze Artie en Diane Decker, een echtpaar op leeftijd dat door hun enige dochter Alice (Marisa Tomei) gevraagd wordt om een weekje op haar drie kinderen te passen. Dat klinkt heel normaal, ware het niet dat Artie en Diane hun kleinkinderen nauwelijks zien en dat dochter Alice en haar man Phil (Tom Everett Scott) nogal neuroten zijn, die hun kinderen extreem beschermend opvoeden en bovendien nogal hoge eisen aan hen stellen. Echt lekker kind zijn is er voor streber Harper (de talentvolle Bailee Madison), stotteraar Turner (Joshua Rush) en handenbindertje Barker (Kyle Harrison Breitkopf) dus niet bij. De opvoedstijlen van opa en oma botsen nogal met die van dochter Alice, wat uiteraard de nodige kolderieke situaties oplevert. Het helpt ook niet echt mee dat Alice en Phil in een hypermodern huis wonen en Diane en vooral Artie zich liever verre houden van moderniteiten.

Klinkt dit verhaal je nogal voorspelbaar in de oren? Geen wonder. ‘Parental Guidance’ is een film die alle voorgeschreven regels van de feelgood-komedie nauwgezet volgt. De film richt zich bovendien op vier verschillende generaties kijkers, waardoor het allemaal nogal braaf en truttig blijft. Stereotypen zijn ook niet van de lucht en diepgang hoef je ook niet te verwachten. Maakt dat van ‘Parental Guidance’ een vervelende film? Nee, verrassend genoeg niet. Met Crystal, Midler en Tomei heb je drie acteurs in huis die zelfs zonder dat ze vol het gaspedaal intrappen de kijker om hun vinger winden. De eerste twee lijken bovendien in hun nopjes dat ze eindelijk weer eens mogen opdraven in een komedie (al is de humor wat belegen). Midler mag af en toe wat zingen, Crystal krijgt de ruimte om zijn liefde voor honkbal te uiten; wat wil een acteur op middelbare leeftijd nou nog meer? ‘Parental Guidance’ kwam in de VS rond de feestdagen in de bioscopen en mikt dan ook op een breed, generatieoverschrijdend publiek. Deze oerbrave, voorspelbare maar desondanks niet onsympathieke film kun je dan ook best met zowel je grootouders als je kinderen gaan bekijken.  Al was het alleen al om Gedde ‘Long Duk Dong’ Watanabe uit ‘Sixteen Candles’ (1984) weer eens te zien!

DVD-release: 28 augustus 2013