Pars: Kiraz Operasyonu – Operation Cherry (2007)

Regie: Osman Sinav | 140 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Mehmet Kurtulus, Nida Safak, Selçuk Yöntem, Udo Kier, Pelin Batu, Ugur Polat, Murat Daltaban, Haluk Piyes, Duygu Sen, Eray Demirkol, Irmak Ünal, Ibrahim Kendirci, Zuhal Gencer, Ibrahim Can, Koray Ergun, Ziver Çiftçi, Turgut Tuncalp, Damla Özen

Hoewel het verhaal van ‘Pars: Kiraz Operasyonu’ vooraf een indruk wekt dat het hier om een reguliere film uit het actie- en misdaadgenre gaat, is deze film van Turkse makelij een positieve uitzondering. De film is namelijk beter dan dat.

Het geheel start niet spectaculair. De acteerprestaties van de acteurs van de met name kleinere rollen, zijn in het begin matig en door de wat ouderwetse filmmuziek, denk je eigenlijk te maken te hebben met een jaren tachtig film. Indrukwekkend wordt het dan ook pas als een jongetje met zijn kleine broertje in zijn handen wegrent, als voor zijn ogen zijn vader en moeder worden neergeschoten. De film maakt vervolgens een sprong van zestien jaar en heeft dan feitelijk pas haar echte start. En vanaf hier hebben we te maken met een zeer goede rolprent, met vanaf hier ook goede acteerprestaties. Met name hoofdrolspeler Mehmet Kurtulus speelt de rol van narcotia agent Atilla heel goed. Hij is stereotiep gecast, maar de vastberadenheid en emoties van Atilla weet hij goed in zijn spel over te brengen. De film kent twee verhaallijnen die goed geregisseerd naast elkaar lopen en daarmee de film in een juist evenwicht brengen. Hierdoor nemen de actiescènes in de film niet de overhand, en blijft er voldoende ruimte over voor de karakters en de manier waarop zij in het leven staan en dingen meemaken. Dat de verhaallijnen zowel Atilla zijn werk als zijn prive-leven betreffen, geeft dit personage alle gelegenheid om een verdieping van zijn karakter op het scherm te tonen. Hierdoor blijft de kijker geboeid en is de spanning groot. En tevens zorgt de gedeelde spanning tussen het doorgronden en oprollen van de drugsmaffia en de spanning van drugs-gebruik door scholieren voor een realiteitszin en zal de kijker sympathie voelen en oprecht mee leven met de agent.

Verder is het een pluspunt dat ‘Pars: Kiraz Operasyonu’ zich niet laat verleiden tot het inbrengen van een liefdesverhaal, zoals dat in vele Amerikaanse actiefilms gebruikelijk is met als doel een groot publiek te bereiken. Deze film heeft dat helemaal niet nodig, en het achterwege laten hiervan, vergroot het gevoel van realiteit, al is er natuurlijk wel een zekere romantische spanning tussen de agent en zijn vrouwelijke collega Asena. Het geheel speelt zich af in Istanbul, al zijn er ook enkele scènes opgenomen in Nederland en Malta. Het verhaal schuwt geen moraal en de spanning, is ondanks de lengte van de film, volop aanwezig en houdt de aandacht van de kijker goed vast. En omdat we te maken hebben met goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers, is deze Turkse film een aanrader voor een ieder die van een spannende actiefilm houdt.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 26 april 2007