Particularly Now, in Spring (1996)

Regie: Bavo Defurne | 8 minuten | korte film | Acteurs: Olaf Nollen, Bart, Ignace, Sven, Tom, Adriaan, Johan, Werner De Smedt, Alexander, Mark, Stefaan, Alain Van Goethem, Oswin, Geert

Tijdens zijn studentenjaren aan de Filmacademie maakte Bavo Defurne de film ‘Particulary Now, in Spring’, waarin hij zijn eigen gevoelens in een filmvorm probeerde te gieten. Kort ervoor, aan het begin van de jaren negentig – had hij zijn roeimaatjes in Oostende verlaten om in Brussel zijn droom – kunstenaar worden – na te jagen. Helaas voor Bavo vonden zijn leraren aan de Filmacademie zijn filmpje helemaal niks en uit schaamte hield de Vlaamse cineast ‘Particularly Now’ verborgen. Pas drie jaar later, nadat het British Film Institute de film herontdekt had in San Francisco, kreeg Defurne de credits die hij verdiende. In ‘Particularly now’ spreekt een jonge sporter over zijn laatste jaren als tiener: om zijn droom achterna te kunnen gaat moet hij de veilige haven van zijn jeugd achterlaten en zijn vleugels uitslaan. Hij gaat een spannende toekomst tegemoet. Ondertussen toont Defurne beelden van zeventienjarige jongens op het sportveld, in het zwembad en in de kleedkamer. De verteller spreekt uit te dromen van een carrière als acteur, net als zijn grote held Johnny Weismuller. Tegelijkertijd hoopt hij dat zijn vriendengroep altijd bij elkaar zal blijven.

Wat de jongens, behalve hun sport, nog meer bindt komt niet aan de oppervlakte. Een plot ontbreekt namelijk in deze acht minuten durende film. Maar omdat het uitsluitend de lichamen van jongemannen zien, wordt de suggestie gewekt dat er een onbewust maar zinderend verlangen heerst in de groep (zeker als op een zeker moment gezegd wordt: ‘We don’t talk about it’). In dat licht bezien heeft de wens van de hoofdpersoon om een ‘acteur’ te worden wellicht een heel andere betekenis. Dromen doet de verteller ook graag: ‘Do you see how glorious life can be when you have dreams?’, zegt hij letterlijk. De jongen is een naïeve romanticus die verlangt naar de warmte en geborgenheid uit zijn jeugd. De zwart-wit-beelden waar Defurne en cameraman Vincent Bal ons op trakteren, hebben veel weg van de films die in de jaren dertig gemaakt werden. Door de fixatie op het menselijk lichaam is de vergelijking met het oeuvre van Leni Riefenstahl (‘Triumph des Willens’, 1935) snel gemaakt, maar Defurne geeft in interviews steevast aan haar niet als voorbeeld te zien.

Het gebrek aan een concreet plot maakt het lastig op emotioneel niveau betrokken te raken bij deze jongens, maar ‘Particularly Now, in Spring’ is zeker bewonderenswaardig mooi geschoten.

‘Particularly Now, in Spring’ verschijnt dinsdag 10 april 2012 op DVD (‘Noordzee, Texas’).