Passage (2008)

Regie: Paul van den Wildenberg | 15 minuten | korte film | Acteurs: Duro Toomato

Het lijkt wel of de dialoogloze, korte film ‘Passage’ specifiek is gemaakt voor de Filmbanktour “Under your skin”, dat in september en oktober 2008 in diverse Nederlandse filmtheaters getoond wordt, zo goed sluit de film aan bij het thema van het verzamelprogramma . Onderhuids, wat leeft er in een mens en kun je dit van buitenaf zien? We zijn gedurende een kwartier op een onbeschaamde, haast voyeuristische, manier toeschouwer van de handelingen van een eenzame man. In het donker loopt hij naar de camera toe, het beeld is zwart wit en onscherp. Wanneer hij plotseling recht in de camera kijkt, heb je de neiging beschaamd je blik af te wenden. Zo’n openbaar vervoer moment, zeg maar.

De man wandelt vervolgens vrij resoluut van de camera vandaan. Aanvankelijk horen we slechts het geluid van zijn voetstappen, maar al gauw zwelt een sferische, soms onheilspellende muziek aan. Wanneer de man in een haven is aangekomen, kijkt hij uit over het water. Zijn ogen onthullen niets. Wacht hij op iets, op iemand? Wat is hij van plan? Naarmate de film vordert, en de man dwaalt in afgelegen, chaotische landschappen, zoals een strand vol kiezels, wordt meer en meer duidelijk dat de man, wiens leeftijd je ergens tussen de dertig en veertig zou schatten, geen doel heeft, maar slechts de tijd verdrijft. Zijn verveling slaat echter niet terug op de kijker, want de beelden die regisseur Paul van den Wildenberg zijn publiek voorschotelt zijn van een buitenaardse schoonheid, mede geholpen door de keuze ‘Passage’ in prachtig zwart wit te filmen. Wel wordt je getroffen door zijn eenzaamheid – subliem vertolkt door Duro Toomato. Daarmee kruipt het personage onder de huid van de kijker. ‘Passage’ geeft hiermee een dubbele betekenis aan de thematiek van het Filmbanktour-programma. Erg mooi.