Passages (2023)

Recensie Passages CinemagazineRegie: Ira Sachs | 91 minuten | drama | Acteurs: Franz Rogowski, Ben Whishaw, Adèle Exarchopoulos, Erwan Kepoa Falé, Arcadi Radeff, Léa Boublil, Théo Cholbi, William Nadylam, Tony Daoud, Sarah Lisbonis, Anton Salachas, Thibaut Carterot, Theo Gabilloux, Caroline Chaniolleau, Jérôme Dauchez, François Boisrond, Kylian Moison, Chloé Granier, Juliette Mourlon, Malika Bejaoui, Olivier Rabourdin

De openingsscène van ‘Passages’ (2023) zet het hoofdpersonage Tomas (Franz Rogowski), een regisseur, meteen duidelijk neer. Hij is ongeduldig, controlerend, onaardig eigenlijk, als hij een acteur voor de zoveelste keer een trap laat afdalen. Het maakt Agathe (Adèle Exarchopoulos), die hem later ontmoet op zijn wrap party, niet uit. Haar eigen vriendje is ze beu en ze wil wel met Tomas dansen. Tomas’ echtgenoot, Martin (Ben Whishaw), heeft daar namelijk geen zin in. Het wordt steeds intiemer op de dansvloer, Martin gaat naar huis en van het een komt het ander. Het blijkt meer te zijn dan een experimentele onenightstand met een vrouw: Tomas en Agathe beginnen een verhouding. Martin wil niet langer met Tomas onder een dak wonen, dus pakt Tomas z’n boeltje en trekt hij bij Agathe in. Eind goed, al goed, als Martin tenminste niets was begonnen met de schrijver Amad (Erwan Kepoa Falé). Het maakt Tomas jaloers. Al snel lijkt hij zijn interesse in Agathe te verliezen en worden de eerste scheurtjes in hun romance zichtbaar.

Regisseur Ira Sachs maakte met ‘Passages’ niet zijn eerste film over een driehoeksverhouding. In ‘Forty Shades of Blue’ (2005) draait het ook al om deze relatievorm, maar de motivatie voor een affaire is anders. De hoofdpersoon Laura (Dina Korzun) begint een verhouding, omdat haar echtgenoot (Rip Torn) haar nauwelijks lijkt te kennen. In ‘Passages’ wordt gesuggereerd dat Tomas een affaire begint, omdat zijn echtgenoot hem juist té goed kent. Weer eens een andere drijfveer, die je ook aan het denken zet over relaties. Tot op welke hoogte zouden partners elkaar eigenlijk moeten kennen?

In de driehoeksverhouding gedraagt Tomas zich als een kind. Hij wil vooral dat Martin en Agathe hem gezelschap houden en geduld met hem hebben. Illustratief is de scène waarin hij in bad zit en Agathe roept om naar haar te kunnen kijken. Je denkt meteen: dat is niet omdat hij oprecht verliefd is, maar omdat hij niet alleen wil zijn. Behalve kinderlijk gedraagt hij zich ook nog eens weinig empathisch. Of wat minder zwak geformuleerd: hij doet tamelijk abnormaal. Het blijft om die reden lastig te begrijpen wat Tomas nu eigenlijk aantrekkelijk maakt voor Martin en Agathe, behalve misschien zijn fysieke verschijning.

In ‘Passages’ wordt een bijzondere stemming gecreëerd. Een groot deel van de in Parijs opgenomen film speelt zich af in de huiselijke sfeer. In een interview met Cinemagazine (te verschijnen) vertelt Sachs dat hij huizen zoekt die de potentie hebben om dramatische ruimtes te zijn. Over zijn cinematograaf zegt hij: “Ik wilde dat ze licht als emotie beschouwde.” De appartementen dragen inderdaad sterk bij aan de emotie van de film en ze geven de scènes veel geloofwaardigheid. De dialogen, die veelal in slaapkamers worden gevoerd, komen ook zeer intiem over, wat gedeeltelijk te danken is aan de krachtige acteurs.

‘Passages’ is een verhaal over een liefdesverhouding, waarbij twee getrouwde mannen en een vrouw betrokken zijn. De film valt op qua sfeer, overgebracht door mooie, huiselijke settings en intieme slaapkamerdialogen. Achteraf rijst de vraag in welke mate partners elkaar zouden moeten kennen. Zeker als een ervan, net als Tomas in ‘Passages’, best wel een groot gedragsprobleem heeft.

Ester Šorm

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 24 augustus 2023
VOD-release: 27 oktober 2023 (MUBI)