Patagonia (2015)

Regie: Flynn von Kleist | 48 minuten | drama | Acteurs: Zoë Thielemans, Maarten Ketels, Zeger Devillé, Korneel Evers, Ko van den Bosch, Raymond Kurvers, Nina Deuss, Russel Hekster

Liefde, geld en de zin van het bestaan, dat zijn de universele thema’s die in ‘Patagonia’ van Flynn von Kleist (NTR Kort ‘Leeg’ (2014)) aan de kaak worden gesteld. Voor jonge ouders zonder noemenswaardige opleiding is het al een moeilijk bestaan, laat staan voor de drieëntwintigjarige Stella en haar twee jaar oudere vriend Mike, die samen een zoontje, Noah, hebben van een jaar of zeven. Stella en Mike hebben namelijk bewust gekozen voor het niet hebben van een vaste woon- of verblijfplaats en zwerven met hun kind op sleeptouw in hun auto door Europa. Elke dag is een avontuur, waar ze ’s avonds zullen slapen is niet bekend en hoe en of ze aan eten komen eigenlijk ook niet. Het is een hard bestaan, maar ze houden zich vast aan elkaar en hun gemeenschappelijke droom.

Het doel van Stella en Mike is het paradijselijke Patagonia. Een verkreukelde ansichtkaart maakt het doel tastbaar. Vooral voor Mike is het een ideaalbeeld hij verlangt naar een leven in volledige vrijheid, los van verplichtingen en dicht bij de natuur. Stella steunt hem in zijn droom, in de eerste plaats omdat ze zielsveel van hem houdt, maar ook omdat hij haar heeft weten te overtuigen dat het voor hun de best mogelijke lotsbestemming is. Ze hebben er hard voor gespaard om de reis te bekostigen, een dikke rol bankbiljetten, al dan niet op legale wijze verkregen, zit in een envelop boordevol rekensommetjes. Wanneer het eindelijk bijna zo ver is, na hun aankomst in een havenstadje, valt de droom echter in duigen. Het jonge stel moet helemaal opnieuw beginnen, maar dat vergt van Stella veel meer dan van Mike.

“Herhaling is de dood, pas wanneer je continu nieuwe ervaringen opdoet, leef je,” zoiets hoor je Stella halverwege de film tegen iemand zeggen, maar eigenlijk voel je op dat moment al dat ze zelf niet meer achter dit mantra staat. Haar gesprekspartner (Korneel Evers, goed voor de grappigste scène in de verder overwegend sombere film) is het niet met haar eens. “Herhaling is juist het mooiste wat er is. Kijk naar de seizoenen!” Het knaagt aan Stella. Ze twijfelt hevig of de door hun gekozen levensstijl wel geschikt is voor haar en Noah. Die verandering in haar standpunt is fraai en overtuigend in beeld gebracht. De Vlaamse actrice Zoë Thielemans trekt met gemak alle aandacht naar zich toe in deze in het kader van het One Night Stand project gemaakte film. Het is wel jammer dat de tegengestelde opvatting van Stella en Mike op het laatst onnodig groot wordt. Iets minder was ook overtuigend geweest.

Het verhaal van ‘Patagonia’ is geschreven door Lenina Ungari, met wie Flynn von Kleist eerder hun eindexamenfilm ‘Vloeibaar staal’ maakte. Het verhaal is bewust klein gehouden; er zijn nauwelijks andere personages dan de drie uit het gezin en zo is er ruimte genoeg om in de diepte te gaan. Naast de knagende twijfel van Stella zien we in subtiele scènes met de kleine Noah ook het verlangen naar een plek om te blijven, om op te groeien, om herinneringen aan te creëren.

’Patagonia’ is ondanks de specifieke personages een universeel verhaal, waarin veel herkenbare gevoelens aan de orde komen. De drang om te reizen, de zucht naar vrijheid, of liever: verlangen naar iets onbereikbaars, maar ook de wens om ergens te horen… Mooie, maar ietwat voorspelbare film.

‘Patagonia’ wordt maandag 5 oktober 2015 om 22:50 uur uitgezonden op NPO3.