Patricia Cornwell: At Risk – At Risk (2010)

Regie: Tom McLoughlin | 91 minuten | drama, thriller | Acteurs: Andie MacDowell, Daniel Sunjata, Annabeth Gish, Barclay Hope, Zak Santiago, Ashley Williams, Diahann Carroll, Marcia Bennett, Richard Blackburn, Paula Boudreau

Patricia Cornwell is een populair schrijfster. Haar boeken verkopen goed en worden internationaal verslonden. En wat doe je dan om je bekendheid te vergroten? Juist, je laat je werk verfilmen. Om je fans te laten weten dat er een serie films aan komt, zet je met koeienletters je eigen naam op de cover. Enter ‘Patricia Cornwell: At Risk’ de celluloidbewerking van het gelijknamige boek.

In ‘At Risk’ draait het om openbaar aanklager Monique Lamont (McDowell). Deze pittige tante wil er alles aan doen om gouverneur te worden. Om het volk duidelijk te maken dat het haar menens is, belooft ze om een twintig jaar oude moordzaak op te lossen. Nou ja, niet zij, maar een van haar mensen dan. De nukkige onderzoeker Winston Garano (Sunjata) mag aan de bak. Maar hoe dichter ze bij de waarheid komen, hoe gevaarlijker het wordt. Iemand wil niet dat deze zaak opgelost wordt.

‘At Risk’ is een degelijke tv-film die mikt op de trouwe lezers van Cornwell. Er is behoorlijk wat moeite gestoken in de casting, de montage ziet er gelikt uit en ook de soundtrack is netjes. Toch is dit geen bijster goede film. Echt zo’n zesjesfilm die niet veel fout doet, maar nergens weet te beklijven. De cast levert degelijk werk, maar niet meer dan dat. Ieder aspect van de film krijgt een voldoende, maar daar heb je wel zo’n beetje alles mee gezegd.

McDowell is nooit een echt goede actrice geweest en met deze film zal ze weinig zieltjes winnen. Haar geforceerde accent is irritant, maar ze weet haar personage (een bitchy carrièrevrouw met een goed hart) wel goed neer te zetten. De grootste makke van ‘At Risk’ zijn de flauwe personages. Dergelijke types heb je al te vaak gezien in alle detectiveseries, politiefilms en rechtbankdrama’s die op televisie voorbij komen.

Fans van Cornwells werk zullen zich prima vermaken, maar de leek zal weinig lol beleven aan deze strak gemaakte tv-film.