Patrik 1,5 (2008)

Regie: Ella Lemhagen | 103 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Gustaf Skarsgård, Torkel Petersson, Thomas Ljungman, Annika Hallin, Amanda Davin, Jacob Ericksson, Anette Sevreus, Mirja Burlin, Antti Reini, Marie Delleskog, Johan Kylén, Kristian Lima de Faria, Karin de Frumerie, Anders Lönnbro, Åsa-Lena Hjelm, Anna Wallander, Robin Stegmar, Britta Andersson, Richard Ulfsäter, Mats Blomgren, Malin Cederblad, Vilde Helmerson, Patrik Rydmark

De Zweedse regisseuse Ella Lemhagen ken je wellicht van de jeugdfilm ‘Tsatsiki’. Haar film ‘Patrik 1.5’, gaat over een Zweeds homokoppel dat graag een kindje wil adopteren. Films over gay-stellen zijn er al veel gemaakt. Toch is ‘Patrik 1.5’ geen standaardfilm over partners van hetzelfde geslacht. Wellicht is dat ook de reden dat de film op Lesbian & Gay Film Festivals in de prijzen is gevallen. De nadruk ligt namelijk totaal niet op het meest voor de handliggende onderwerp, homoseksualiteit. ‘Patrik 1.5′ had bijna ook over een heterostel kunnen gaan dat een ander kind krijgt toegewezen dan zij verwachten.

Göran (Gustaf Skarsgård) en Sven (Torkel Petersson) verhuizen naar een nieuwe keurige buitenwijk die zo maar een Zweedse versie van Wisteria Lane uit “Desperate Housewives” zou kunnen zijn. De houten huizen zijn allemaal even schattig en volmaakt met een perfect onderhouden groen gazonnetje ervoor. In die huizen wonen allemaal blije en tevreden gezinnetjes. Om al die perfectie in de gaten te houden is er een heuse neighborhood-watch en een homokoppel is nou niet echt waar de buurt op zit te wachten. Dus wanneer het stel hun intrek neemt in hun nieuwe huis stuiten ze al gauw op verbazing en onbegrip bij hun buren.

Göran is de vrouwelijke familieman van de twee. Hij is arts en vindt het heerlijk om met mensen te werken. In zijn vrije tijd knipt hij zijn hortensia’s in de tuin bij, of kookt culinaire hoogstandjes voor zijn partner en zichzelf. Sven is met zijn oude tattoo’s de echte ruige man-man. Hij heeft al een zestienjarige dochter uit zijn vorige huwelijk, toen hij nog hetero was (of dacht te zijn). Gelukkig woont zij bij haar moeder en niet bij hem. Voor hem hoeft het hele babygebeuren dan ook niet zo nodig. Hij vindt de vrijheid van een huis zonder schreeuwende koters wel prettig, ze kunnen immers ook gewoon een hond nemen om voor te zorgen in plaats van een kind. Hij houdt van pizza, uitgaan en kijkt zo nu en dan wat te diep in het glaasje en dat laatste levert soms de nodige problemen op.

De rol van Patrik wordt gespeeld door Thomas Ljungman. Hij doet het erg goed als opstandige, criminele en getroebleerde probleempuber. Hij maakt het zijn twee nieuwe vaders bepaald niet gemakkelijk. “Ik ga niet bij homo’s wonen!”, is zijn eerste reactie wanneer hij door krijgt dat Sven en Göran zijn nieuwe ouders zijn. Patrik doet alles om de twee mannen op afstand te houden. Schelden, ruzie zoeken, weglopen. Hij is geenszins van plan om bij twee homo’s in huis te blijven en vervolgens misbruikt te worden, want dat zijn ze vast en zeker van plan! In zij hoofd is een homo gelijk aan een pedofiel. Toch is Göran niet van plan Patrik zomaar te lozen, want hij heeft het al zwaar genoeg gehad in zijn leven. Zal Patrik na zo veel stukgelopen adoptieplannen nog open staan voor een nieuwe familie? Hoewel geen van drieën blij is met de situatie zullen ze het toch met elkaar moeten rooien. Three is a crowd, wordt er wel eens gezegd. Maar is één van de drie in ‘Patrik 1.5′ het derde wiel aan de wagen? Alle drie de hoofdpersonen worden in elk geval behoorlijk op de proef gesteld. De tagline van de film is: No family could be happier! Maar is er uiteindelijk nog wel een familie over om happy mee te zijn?

Alle acteurs zijn erg goed gecast en spelen hun rol zeer geloofwaardig. ‘Patrik 1.5′ is een hartverwarmende film zonder klef te worden en zonder al te veel nutteloze gay-seksscènes. Soms heb je gewoon even geen zin in de zoveelste controversiële film die duidelijk moet maken hoe moeilijk het leven voor homo’s of lesbiennes kan zijn en wat ze allemaal tegenkomen als ze een kind willen adopteren. Dus voor een echte feelgoodmovie zit je bij ‘Patrik 1.5′ helemaal goed!

Phileau Mey