Patriot Games (1992)

Regie: Phillip Noyce | 117 minuten | actie, thriller | Acteurs: Harrison Ford, Anne Archer, Patrick Bergin, Sean Bean, Thora Birch, James Fox, Samuel L. Jackson, Polly Walker, J.E. Freeman, James Earl Jones, Richard Harris, Alex Norton, Hugh Fraser, David Threlfall, Alun Armstrong, Berlinda Tolbert, Hugh Ross, Gerald Sim, Pip Torrens, Thomas Russell, Jonathan Ryan, Andrew Connolly, Karl Hayden, Claire Oberman, Oliver Stone, Ellen Greer, John Lafayette, Shaun Duke, Fritz Sperberg, Philip Levien, Keith Campbell

‘Patriot Games’ is de tweede verfilming van een bestseller van Tom Clancy met Jack Ryan in de hoofdrol. De eerste was ‘The Hunt for Red October’ (1990) en later werden ook ‘Clear and Present Danger’ (1994) en ‘The Sum of All Fears’ (2002) verfilmd. De naam van deze film komt oorspronkelijk van een Iers lied, genaamd ‘The Patriot Game’. In deze ballade werd de houding van de IRA gedurende de jaren 50 fel bekritiseerd. ‘Patriot Games’ lijkt in niets op het zware, tragere ‘The Hunt for Red October’, dat een succesvolle productie werd. De twee producties hebben totaal verschillende teams en staan dus, wat productie betreft, los van elkaar. De regie van ‘Patriot Games’ ligt in handen van Phillip Noyce, die de film behoorlijk wat sneller heeft gemaakt dan zijn voorganger.

“Not for honor, not for country, for his wife and child”

Een mooie slagzin, die precies aangeeft waar het de hoofdrolspeler ditmaal om te doen is: het leven van zijn vrouw en kind. Sean Miller (Sean Bean), een terrorist van een splintergroepering van de IRA zint op wraak, nadat voormalig CIA-analist Jack Ryan (Harrison Ford) tijdens een aanslag zijn jongere broertje heeft gedood. Ditmaal ligt de missie van Ryan letterlijk en figuurlijk dichter bij huis; hij moet alles op alles zetten om zichzelf en zijn vrouw en kind te beschermen tegen de wraakacties van deze beweging.

‘Patriot Games’ is vanaf de eerste seconden spannend. Scènes volgen elkaar in rap tempo op, maar ondanks dat blijven de hoofdlijnen van de plot wel duidelijk. Voor de details is echter enige concentratie noodzakelijk. De vaart die de film heeft, heeft hier en daar wel een plotsprong tot gevolg. De actiescènes zijn realistisch, goed verspreid en spannend. Vooral het laatste gedeelte brengt je tot op het puntje van je stoel.

Ook positief in ‘Patriot Games’ is de sterke cast. De meest opvallende verandering is te vinden in de acteur die de rol van Jack Ryan op zich neemt. Alec Baldwin is ingeruild voor Harrison Ford en dat is maar goed ook. Niets ten nadele van Baldwin, die het in ‘The Hunt for Red October’ prima deed, maar het totaal andere ‘Patriot Games’ is veel beter en zelfs uitstekend weggelegd voor Harrison Ford. Vol overtuiging speelt hij de rol van family man Jack Ryan. Aan zijn zijde vinden we verder de charmante Anne Archer, James Earl Jones en Samuel L. Jackson.

Zonder good guys geen bad guys. En dus neemt niemand minder dan Hollywoods bad guy bij uitstek Sean Bean de rol van Sean Miller op zich. Je vraagt je wel eens af of hij ook rollen met een goedaardig karakter kan bekleden, als bad guy doet hij het in ieder geval altijd goed. Naast Sean Bean zijn het de minder bekende Patrick Bergin en Polly Walker die het terreurteam compleet maken.

Behalve een goede verhaal, een meer dan bevredigende hoeveelheid spanning en het goede acteerwerk is ‘Patriot Games’ verder niet héél bijzonder. Dat is ook niet het eerste wat je moet verwachten deze verfilming van een Tom Clancy. Wat verder nog wel opvalt aan deze film, is de verzorging van de muziek. James Horner weet met zijn muziek vaak een stempel te drukken op de sfeer van een film en zo doet hij dat ook in ‘Patriot Games’. Daarnaast brengt zijn muziek verschillende scènes wat spanning betreft naar nog grotere hoogten en dat is lekker. Zin in een goede actiethriller? ‘Patriot Games’ is een echte aanrader in dit genre.

Arian Schouten

Bioscooprelease: 1 oktober 1992