Paul, Apostle of Christ (2018)

Recensie Paul, Apostle of Christ CinemagazineRegie: Andrew Hyatt | 108 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Jim Caviezel, James Faulkner, Olivier Martinez, Joanne Whalley, John Lynch, Yorgos Karamihos, Antonia Campbell-Hughes, Alessandro Sperduti, Alexandra Vino, Manuel Cauchi, Noah Huntley, Kenneth Spiteri, Anthony Edridge, André Agius, John-Paul Pace, Erica Muscat

Religie moet mensen verbinden en troost bieden. Geloven in een machtig opperwezen en steun putten uit het feit dat er voor elk mens een plan is opgesteld door een entiteit die groter is dan de mensheid zelf, is een levensovertuiging. Naast een levenswijze is religie ook big business. In Amerika worden bijvoorbeeld aan de lopende band Christelijke films en muziek geproduceerd. Er bestaat zelfs een stroming Christelijke deathmetal! Er is dus zeker een afzetmarkt voor religieus entertainment. Nou ja, entertainment is een groot woord. Een film als ‘The Passion of the Christ’ kijk je niet voor je plezier. Die film liet de lijdensweg (lees: marteling) van Christus tot in de bloedigste details zien. Zover gaat ‘Paul, Apostle of Christ’ niet maar gemakkelijke kost is dit zeker niet.

In ‘Paul, Apostle of Christ’ draait het om Paulus, later ook bekend als Saul van Tarsus. Wanneer hij wordt vastgehouden door Nero in Rome wordt hij bezocht door Lucas die hiermee zijn leven op het spel zet. Nero is namelijk van plan om de christenen te executeren. Terwijl Paulus op zijn executie wacht, schrijft Lucas een boek over de zogenaamde weg en de geboorte van wat later de kerk zal worden. Intussen wordt Paulus zwaar gefolterd en wordt hij gekweld door zijn misdaden uit het verleden.

Het ‘probleem’ van Bijbelfilms is dat ze zonder voorkennis lastig te volgen zijn. De personages worden niet uitgelicht, omdat de film van de kijker verwacht wat de achtergrond van deze mensen in. Voor de leek blijven de personages dus nogal vlak. Dat gaat dus ook op voor ‘Paul, Apostle of Christ’. Wat overigens niet wil zeggen dat dit een slechte film is. Integendeel. Er is zichtbaar veel tijd en geld besteed aan deze productie. De kostuums zien er goed uit, de decors ogen erg fraai en de special effects zijn ook dik in orde. Het acteerwerk is niet slecht, maar de verstikkende sfeer is moeilijk verteerbaar.

Deze religieuze film is namelijk erg zwaar en beladen. Het spel van de cast is zwaar en er is geen ruimte voor lucht. Het onderwerp is voor gelovigen nogal heftig, dus is de sfeer dat ook. Ongelovigen zullen warrig uitgelegde personages voor lief moeten nemen en bestand moeten zijn tegen bombast. Als je gelooft in Paulus dan is dit zeker een aanrader, want deze verzorgde film ziet er gelikt uit en is met eerbied voor het bronmateriaal gemaakt.

Waardering:3

DVD- en blu-ray-release: 27 juni 2018