Paul Blart: Mall Cop 2 (2015)

Regie: Andy Fickman | 94 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Kevin James, Raini Rodriguez, Neal McDonough, Daniella Alonso, Eduardo Verástegui, David Henrie, Shirley Knight, Gary Valentine, Ana Gasteyer, Nicholas Turturro, Loni Love, Shelly Desai, Vic Dibitetto, D.B. Woodside, Bas Rutten, Steffania De La Cruz, Leif Gantvoort, Chelsea Vincent, Geovanni Gopradi, Conrad Goode, Nico Santos, Bob Clendenin

“I just want to put some positive stuff out there. If it works, great. If it doesn’t, no problem.” Aldus komiek Kevin James. Allemaal leuk en aardig dat hij zelf geen problemen heeft met de film ‘Paul Blart: Mall Cop 2’ (2015), maar als filmkijker kun je wel degelijk vallen over dit niemendalletje. De uit 2009 stammende eerste film over de zachtaardige beveiligingsbeambte die vergroeit is met zijn segway was al matig, maar vergeleken bij die film is dit tweede deel ronduit slecht. Geen wonder dat twee acteurs uit het eerste deel zich voor slechts enkele minuten aan dit vervolg wilden verbinden. Jayma Mays, die in ‘Paul Blart: Mall Cop’ Pauls vriendin Amy speelde, trouwt aan het begin van dit tweede deel met haar geliefde. Maar al na zes dagen smeert ze hem – en geef haar eens ongelijk. Exit Amy. En Shirley Knight, die in de jaren zestig nota bene tweemaal voor een Oscar genomineerd werd (voor ‘The Dark at the Top op the Stairs’ uit 1960 en ‘Sweet Bird of Youth’ uit 1963), koos ook eieren voor haar geld en is zo mogelijk nóg korter te zien in de rol van Pauls moeder. Twee keer knipperen met je ogen en je mist dat ze onder een vrachtwagen terechtkomt. Exit ‘mom’.

Wie wel zijn hele hart en ziel in dit tweede deel legt, is natuurlijk Kevin James. Nu zijn vriendin en moeder er niet meer zijn, stort hij zich op zijn tienerdochter Maya (Raini Rodriguez). Die is al aangenomen op de universiteit van Los Angeles en staat dus op het punt naar de andere kant van het land te verhuizen. Maar dat durft ze haar vader, na al dat verdriet van het wegvallen van de andere vrouwen in zijn leven, niet te vertellen. Dan krijgt haar vader een uitnodiging voor een conferentie voor beveiligingsbeambten in Las Vegas. Daar stuit hij echter op Vincent (stereotype rol van Neal McDonough), die snode plannen heeft om de kostbare kunststukken van het hotel waar de beveiligers verblijven (je moet er maar opkomen, in het hol van de leeuw…) achterover te drukken. Paul zal er alles aan doen om Vincent te dwarsbomen en schakelt de hulp in van zijn sneue taserteamvrienden in om dat voor elkaar te krijgen.

De films over Paul Blart draaien om de bereidheid van Kevin James om zich voor schut te zetten. Het is slapstick in zijn simpelste soort. Hij struikelt, loopt tegen van alles op, valt van zijn segway en dan is er nog de running gag van zijn lage bloedsuikerspiegel, waarbij hij op de gekte momenten ineens een onbedwingbare behoefte heeft aan zoetigheid. Sommige mensen liggen hier wellicht om in een deuk, maar de meeste kijkers zullen dit toch vooral flauw vinden. ‘Paul Blart: Mall Cop 2’ is dus een komedie die nauwelijks grappig is. Daar komt dan nog bij dat het verhaaltje weinig om het lijf heeft en geregeld irritatie opwekt (de beeldschone receptioniste (Daniella Alonso) die zich tot Paul aangetrokken voelt… Yeah right! En dan die grappen die tot in den treure herhaald worden.). Steve Carr, de regisseur van het eerste deel, voelde waarschijnlijk al aan zijn water dat dit niets zou worden en bedankte, waardoor niet zijn naam maar die van Andy Fickman op de aftiteling staat. Carr zal er geen spijt van hebben. De makers hebben het geluk gehad dat de film hen weinig gekost heeft: de steenrijke eigenaar van het hotel waar het verhaal zich voor het grootste gedeelte afspeelt, legde namelijk dik vier miljoen dollar in, in ruil voor een prominente plek van zijn etablissement in de film (en daar is ruimschoots en tot vervelens toe gehoor aan gegeven). Omdat er op het oog weinig extra is bijgelegd, wordt het verlies tot een minimum beperkt.

In de VS waren er geen voorvertoningen van ‘Paul Blart: Mall Cop 2’; waarschijnlijk voelde men al aan dat de critici weinig positiefs over de film zouden schrijven. Die angst was niet ongegrond: deze film heeft weinig te bieden, zelfs niet aan liefhebbers van platte komedies. Die kunnen dan nog beter het eerste deel van Paul Blarts avonturen opzetten. Ook niet veel soeps, maar in elk geval minder vervelend dan dit vervolg. Kevin James zou toch meer in zijn mars moeten hebben, zou je denken, Hopelijk zijn we nu definitief van de klunzige winkelcentrumbeveiliger Paul Blart af.

DVD- en blu-ray-release: 21 oktober 2015