Paydirt (2020)

Recensie Paydirt CinemagazineRegie: Christian Sesma | 82 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Luke Goss, Val Kilmer, Mike Hatton, Paul Sloan, Nick Vallelonga, Mirtha Michelle, Veronika Bozeman, Murielle Telio, Mary Christina Brown, Teodora Djuric, Mara Fimbres, Mercedes Kilmer, Lorin McCraley

In de jaren 80 was Val Kilmer een opkomende ster. Hij schitterde in 1986 naast Tom Cruise in Top Gun en scoorde een van de hoofdrollen ion Ron Howards ‘Willow’ uit 1988. Begin jaren 90 vestigde Kilmer zijn naam definitief dankzij zijn vertolking van Jim Morrison in ‘The Doors’. Later vertolkte de Amerikaan superheld Batman in ‘Batman Forever’. De laatste jaren is Kilmer fors uitgedijt en in de vergetelheid geraakt en slijt hij zijn dagen in B-films. Zo draaft de acteur op in ‘Paydirt’ waar hij het scherm mag delen met een andere eighties ster: Luke Goss.

Goss werd bekend met zijn band Bros. De popgroep viel in de smaak bij een jong publiek. Na het uiteenvallen van de band besloot de muzikant zich op acteerwerk te storten. Sinds het begin van deze eeuw is de Brit in talloze films te zien geweest. Hij viel op – onder een dikke laag make up – in films als ‘Blade II’ en ‘Hellboy II: The Golden Army’. De laatste jaren is Goss een ideale kandidaat voor pretentieloze actiefilms als ‘Death Race 2’. En nu dus ook ‘Paydirt’.

In ‘Paydirt’ wil een crimineel (Goss) na het uitzitten van zijn vijfjarige gevangenisstraf zijn buit claimen. Deze berg cash ligt verborgen in de woestijn. In zijn zoektocht naar het geld, botst de boef met andere schurken die ook uit zijn op dit geldbedrag. Ondertussen is er ook nog een sheriff (Kilmer) die de boel niet vertrouwt en achter de crimineel aanzit.

Regisseur Christian Sesma heeft een onopmerkelijke misdaadthriller ingeblikt zonder kraak of smaak. Het acteerwerk is vlak (Kilmer heeft er duidelijk geen zin in), de soundtrack anoniem en de actie nogal krukkig. ‘Paydirt’ bestaat en daar is alles eigenlijk wel mee gezegd. De kans dat deze film aanbevolen wordt door iemand is vrijwel nihil. Dit is zielloos videovoer dat zonder creativiteit of liefde voor het vak is gemaakt.

DVD-release: 10 september 2020