People Places Things (2015)

Regie: James C. Strouse | 83 minuten | komedie | Acteurs: Jemaine Clement, Regina Hall, Jessica Williams, Stephanie Allynne, Michael Chemus, Aundrea Gadsby, Gia Gadsby, Derrick Arthur, Celia Au, Dionne Audain, Paul Castro Jr., Jason Dyer, Nancy Eng, Gavin Haag, Matthew Maher

Will Henry is alleenstaand vader, tekenaar, kunstdocent. Zo goed en kwaad als het gaat voedt hij als co-ouder zijn kinderen op, de 6-jarige meisjestweeling Clio en Colette. Voor nieuwe romantische avonturen heeft hij eigenlijk geen tijd. Totdat een van zijn leerlingen, de boomlange Afro-Afrikaanse Kat, Will aan haar moeder besluit te koppelen. Dat Will niet de eerste vlam van die moeder is, blijkt uit het autobiografische stripboek waaraan dochterlief werkt, getiteld ‘Motherfuckers’.

Tot zover de synopsis van de romantische arthousekomedie ‘People Places Things’. Hoewel het verhaal zich afspeelt in New York, had het ook in een klein welvarend stadje kunnen spelen. Prettige huizen, interessante mensen (Wills ex doet aan improvisatietheater, Wills nieuwe vlam is lerares aan een universiteit) en een prettig klein schooltje voor de tweeling. Het nerveuze en energieke New York is hier nergens te bekennen.

Helemaal niet erg, want ‘People Places Things’ blijft makkelijk overeind zonder grootsteedse allures. De film is vaak grappig, op zijn eigen subtiele manier. De humor zit grotendeels in intelligente en rake dialogen. Maar ook de colleges striptekenen van Will zijn geestig (en reuze-interessant). De film wekt sympathie voor de hoofdpersonages, zonder dat het allemaal sentimenteel wordt. Vooral Clio en Colette, steeds rondzeulend met veel te grote cello’s en veel te groot verdriet, stelen ongemerkt je hart.

Intelligent is de manier waarop Wills tekeningen worden gebruikt om het verhaal verder te helpen. Wie Wills diepere gevoelens wil kennen, hoeft alleen maar te kijken naar zijn tekeningen. Die zijn soms hartverscheurend. Door die diepere gevoelens op een indirecte manier bloot te leggen, verliest de film nooit het optimisme en de feelgoodvibe van de romantische komedie.

Met Jemaine Clement, Regina Hall en Stephanie Allynne zijn de hoofdrollen prima bezet, terwijl de show wordt gestolen door de tweeling Aundrea en Gia Gadsby. Daarmee is deze bescheiden arthouseproductie een aanrader voor iedereen die van intelligente en lieve komedie houdt. Slechts 80 minuten lang, maar iedere minuut de moeite waard.

DVD-release: 16 maart 2016