Percy Jackson & The Lightning Thief (2010)

Regie: Chris Columbus | 122 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Logan Lerman, Uma Thurman, Pierce Brosnan, Rosario Dawson, Sean Bean, Kevin McKidd, Catherine Keener, Steve Coogan, Alexandra Daddario, Joe Pantoliano, Melina Kanakaredes, Serinda Swan, Jake Abel, Chelan Simmons, Erica Cerra, Brandon T. Jackson, Stefanie von Pfetten, Dylan Neal, Luke Camilleri, Dimitri Lekkos, Christie Laing, Luisa D’Oliveira, Marie Avgeropoulos, Maria Olsen, Richard Harmon, Marielle Jaffe, Andrea Brooks, Dejan Loyola, Maya Washington, Crystal Tisiga, Patrick Sabongui, Zane Holtz, Tim Aas, Ray Winstone

Bij het kijken naar ‘Percy Jackson & The Lightning Thief’ kan een vergelijking met Harry Potter bijna niet uitblijven. Chris Columbus verfilmde namelijk ook de eerste twee Harry Potter boeken (‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ en ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’). Net zoals ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ begint ‘Percy Jackson’ in de wolken en wordt er langzaam afgedaald naar de aarde. Eerst krijgen we een beeld van de stad, daarna wordt er ingezoomd op menselijk niveau. Een veelgebruikt en veilig begin, een tikkeltje saai zelfs. Het feit dat ook in dit verhaal een jongen te horen krijgt dat hij specialer is dan andere mensen en onbekende krachten bezit én de combinatie van twee jongens en een meisje die op avontuur uit gaan doet sterk denken aan de verhalen van de tovenaarsleerling. Maar gelukkig houdt de vergelijking daar dan ook op.

‘Percy Jackson & The Lightning Thief’ is namelijk een aanrader. Dankzij de toevoeging van komedie is het een verrassing in het fantasiegenre. De spontane humor is goed getimed door de (jonge) acteurs. Zoals Percy ironisch opmerkt, als hij net in het jeugdkamp voor halfgoden arriveert: “They’re taking camp far too seriously” en dat is exact wat je als kijker net zelf denkt. Heerlijk dat de toon in de film niet al te serieus is. De wisselwerking tussen de wereld van de oude goden en het huidige tijdperk blijkt ook een goed werkende formule te zijn. In plaats te blijven hangen in de Griekse mythologie wordt deze naar het nu gehaald zodat bijvoorbeeld de achterkant van een iPod gebruikt kan worden om Medusa te grazen te nemen. Je weet wel: de godin met haar hoofd vol slangen die iedereen in steen verandert wie in haar ogen kijkt. En in het jeugdkamp speelt iedereen wel levend stratego in kledingdracht van de Griekse strijders, maar er worden ook computergames gespeeld.

Opvallend is dat de wereld van de (half)goden niet extreem fantasievol is uitgebeeld maar redelijk realistisch. Behalve dat de goden immens groot zijn en zich kunnen verkleinen tot onze lengte – wat er onbedoeld humoristisch uitziet – en de monsters die sporadisch optreden, valt het wel mee. Het bestaan van de godenwereld is soms duidelijk, zoals in het kamp of in de onderwereld bij Hades en Persephone, maar het merendeel van de film speelt zich zoals gezegd in de ‘gewone wereld’ af. Het maakt ‘Percy Jackson & The Lightning Thief’ dus niet tot een die-hard fantasiefilm. Het verschil tussen de twee werelden biedt wel veel ruimte voor spanning want wanneer zal de volgende mythologische figuur opdoemen?

De vaart zit er vanaf het begin goed in en het duurt ook niet lang voordat ‘de andere wereld’ ontdekt is en de actie kan beginnen. Het verhaal loopt lekker en er is genoeg variatie tussen actie, avontuur en humor. De film lijkt echter opnieuw te beginnen als de drie jongeren op pad gaan en het een soort road movie wordt. Dit deel van de film lijkt los te staan van wat de kijker hieraan voorafgaand heeft gezien, wat rommelig overkomt. Wil Percy nou aantonen dat hij niet de dief van de bliksem is en zo een oorlog voorkomen, of wil hij alleen maar zijn moeder redden uit de klauwen van Hades? De goden lijken hem niet zo te interesseren. Nadat bekend is wie de bliksemdief is verzandt de film. Het gesprek wat Percy daarna met zijn vader Poseidon heeft had net zo goed weggelaten kunnen worden. De film zakt aan het einde dus een beetje in, wellicht is het een opening naar de volgende film uit de serie. Voor het tienerpubliek een leuk avontuur en een klein lesje Griekse mythologie.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 11 februari 2010