Perfect Darkness (2016)

Recensie Perfect Darkness CinemagazineRegie: Maaike Neuville | 23 minuten | korte film, drama | Acteurs: Jorge Jauregui Allue, Eva Binon

Er zijn slechte momenten om onaangenaam nieuws te vertellen aan je partner en minder slechte momenten. In de Vlaamse kortfilm ‘Perfect Darkness’ kiest Anna (Eva Binon) niet bepaald de ongunstigste gelegenheid uit, maar echt handig is het niet. Als de film begint zien we haar ergens in een ruig Grieks landschap zitten. Ze lijkt niet erg op haar gemak, maar wanneer ze haar vriend hoort roepen, schemert er iets van opluchting op haar gezicht door. Vriendlief Gus, van oorsprong Spaans – ze spreken Engels met elkaar – was blijkbaar op zoek naar een bepaalde locatie, waar hij haar nu mee naartoe neemt. Gus en Anna – en de baby in haar buik – zijn de enigen in de wijde omgeving en Gus probeert haar nog angst aan te jagen door een urban legend op te hangen over geesten, maar Anna is slechts even onder de indruk.

Gedurende de wandeling volgen we Anna en Gus op de voet. Soms zwenkt de handheld camera over het landschap, maar altijd blijft het gevoel dat er iets met Anna aan de hand is. Wil ze hier wel zijn? Dat wordt versterkt door haar reactie op zijn voorstel om te gaan zwemmen.

Wanneer de taalbarrière tussen de kop opsteekt (‘Vrouw van mijn kind’, zegt Gus op aandoenlijke wijze in gebrekkig Nederlands, en zij corrigeert hem), komt Anna met een onthulling – die je eigenlijk al aan voelde komen. Gus verloochent daarop zijn Zuid-Europese roots niet en laat haar tijdelijk in de steek. En in de vervreemdende omgeving komen zij later nader tot elkaar.

Filmmaakster Maaike Neuville liet zich voor ‘Perfect Darkness’ inspireren door een gedicht, ‘Verklärte Nacht’, van Richard Dehmel uit 1896. Het verhaal is in één lang shot opgenomen. Dat is aan de ene kant te verdedigen, maar aan de andere kant boet de film aan kracht in, omdat niet elk beeld de moeite waard is. De sfeer is sterk, maar de film loopt eigenlijk op niets uit. De kijker voelt er verder niet veel bij, hooguit een anticlimax. Jammer.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)