Perfect Sense (2011)

Regie: David Mackenzie | 92 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ewan McGregor, Eva Green, Connie Nielsen, Stephen Dillane, Ewen Bremner, Denis Lawson, Alastair Mackenzie, James Watson, Richard Mack, Caroline Paterson, Shabana Akhtar Bakhsh, Malcolm Shields, Adam Smith, Liz Strange, Duncan Airlie James, Gillean Young

Het kan altijd erger. In de romanbewerking ‘Blindness’ uit 2008 treft een epidemie een Zuid-Europese stad, waarbij de blind geworden bevolking iedere vorm van beschaving verliest. In de Schotse film ‘Perfect Sense’ is de complete wereld in de greep van een epidemie, waarbij alle zintuigen een voor een uitvallen. De gevolgen zijn verrassend genoeg een stuk milder dan in ‘Blindness’.

We beleven de voortgang van de epidemie door beelden van de getroffen wereldbevolking, begeleid door een voice-over uit de New Age school. Op microniveau beleven we de epidemie door het volgen van het verliefde jonge stel Michael en Susan. Hoe zeer de twee ook worden getroffen door de uitval van zintuigen, de wederzijdse liefde houdt henzelf en hun relatie bij elkaar.

Meer dan een eenvoudig verhaaltje, is ‘Perfect Sense’ een parabel met spirituele en humanistische inzichten. De spirituele boodschap, bekend bij hen die regelmatig mediteren, is dat zuivere gewaarwording alleen mogelijk is als je emoties overboord kiepert. In ‘Perfect Sense’ wordt het verlies van een zintuig steeds voorafgegaan door een heftige emotie. Wie boos is kan niet meer luisteren, bij wie overmand wordt door angst zal geen smaak meer doordringen. Van die dingen.

De humanistische boodschap gaat over het aanpassingsvermogen van de mens. Wie zijn gehoor verliest ziet intenser dan daarvoor, wie zijn smaak verliest geniet nog meer van de kleur en compositie van een gerecht, wie bijna alle zintuigen verliest, voelt nog altijd de hartslag van een geliefd lichaam.

Optimistische boodschappen, en ook nog eens in een film die af en toe echt grappig is en waarin prima wordt geacteerd. Dat ‘Perfect Sense’ allesbehalve perfect is, komt door de gekunstelde manier waarop de grotere boodschap op kleiner niveau wordt geïllustreerd. Emotionele uitbarstingen komen soms volkomen uit de lucht vallen en worden nauwelijks gemotiveerd door de gebeurtenissen. Hierdoor verliezen de karakters aan geloofwaardigheid, waardoor meeleven niet altijd eenvoudig is.

Gelukkig gaat ‘Perfect Sense’ niet ten onder aan zijn eigen ambities. Daarvoor intrigeert de film te veel en is hij te veel een akte van vakmanschap. David Mackenzie revancheert zich hiermee voor ranzige voorganger ‘Spread’, al haalt hij niet het niveau van ouder werk als ‘Young Adam’ en ‘Hallam Foe’. Een aanrader dus, al moet je wel tegen Schotse spiritualiteit kunnen. Wat echt iets anders is dan Schotse spiritualiën.

Bioscooprelease: 19 januari 2012
DVD-release: 31 mei 2012