Pervert! (2005)

Regie: Jonathan Yudis | 81 minuten | komedie, horror | Acteurs: Mary Carey, Sean Andrews, Darrell Sandeen, Juliette Clark, Sally Jean, Jonathan Yudis, Tula, Candice Hussain, Malik Carter, Edmund Johnson, Lucia, Aurelie Sanchez, William Yudis, Jason Consoli, Andy Curtain

Net als vele andere mannen was Russ Meyer (1922 – 2004) dol op vrouwen met grote borsten. Hij werkte midden jaren vijftig voor blootblad Playboy, waar hij zich toelegde op het fotograferen van rondborstige modellen. In 1959 stortte hij zich vol overgave op een carrière als regisseur en in een periode van twintig jaar maakte hij maar liefst 24 films, die hij schreef, produceerde, regisseerde en monteerde. Zijn films (met veelzeggende titels als ‘Mondo Topless’, ‘Supervixens’, ‘Beneath the Valley of the Ultra-Vixens’ en ‘Faster, Pussycat! Kill! Kill!’) waren snel gemonteerd, zaten vol met bizarre dialogen en vreselijk slechte actrices. Een intrigerend plot was vaak ver te zoeken. Dat Meyer toch een behoorlijke schare fans wisten te genereren, had te maken met de grote, deinende borsten (vaak van onderaf gefilmd om ze nog groter te laten lijken), het geweld, de humor en een flinke hoeveelheid seks in zijn films.

Als ode aan Russ Meyer maakte acteur en filmmaker Jonathan Yudis de film ‘Pervert!’. Hierin draait het om student James (Sean Andrews), die tussen de semesters door naar de woestijnranch van zijn bejaarde vader Hezekiah (Darrell Sandeen) gaat. Hij is aangenaam verrast als hij ziet dat zijn vader nieuw gezelschap heeft gevonden in de persoon van de veel jongere en vooral zeer rondborstige Cheryl (Mary Carey). Verbolgen over het feit dat zijn oude vader het beter bij de vrouwen doet dan hij zelf, besluit hij zijn kansen bij Cheryl te wagen. Die geeft daar met haar vrijpostige gedrag overigens alle reden toe. Als Hezekiah erachter komt dat zijn vriendin hem met zijn eigen zoon bedriegt is hij woedend. Na een nachtelijke ruzie blijkt Cheryl ineens van de aardbodem verdwenen te zijn. James vreest dat zijn vader, die als hobby sculpturen maakt van rauw vlees, veranderd is in een moordlustige killer. Hezekiah heeft al gauw weer een nieuwe rondborstige vriendin en ook zij moet eraan geloven. James moet alles in het werk stellen deze moordpartijen tegen te gaan. Maar is zijn vader wel de dader?

Jonathan Yudis leerde het vak van regisseur met het maken van de culttekenfilm ‘Ren & Stimpy’ en dat is te merken in ‘Pervert!’. De komisch bedoelde scènes worden steevast ondersteund door melige geluidjes. Precies zoals dat in de films van Russ Meyer ook gebeurde. Het is slechts een van vele verwijzingen naar Meyer, een man waar zowel de regisseur als scenarioschrijver Mike Davis grote fans van zijn. Een belachelijk plot met een zo mogelijk nog belachelijker einde, een tenenkrommend gebrek aan acteerkwaliteiten bij met name de vrouwelijke leden van de cast, de woestijnsetting; alles is al eens eerder voorbijgekomen in de films van Meyer. Het is natuurlijk ook de bedoeling van de makers van ‘Pervert!’ om ‘de grote meester’ zo goed mogelijk te benaderen. Maar waar Meyer er nog in slaagt de aaneenschakeling van absurde situaties tot een geheel te smeden, springt de film van Yudis doelloos van grote, blote borsten naar bloederige ranzigheid en weer terug. Enige lijn is ver te zoeken.

Het acteerwerk is erbarmelijk, zoals dat waarschijnlijk ook de bedoeling is geweest van de makers. De meest in het oog springende persoon in de film is pornoster Mary Carey, ooit nog de tegenstandster van Arnold Schwarzenegger in de strijd om de gouverneurszetel in California. Meer dan met haar voluptueuze lichaam paraderen en een beetje dom lachen wordt er niet van haar gevraagd. Ook de andere dames in ‘Pervert!’ zijn gezegend met een flinke voorgevel. Daar werden ze waarschijnlijk ook op geselecteerd. Sean Andrews, Yudis zelf en vooral Darrell Sandeen – Leland Meeks in ‘LA Confidential’- geven hun rol nog enige glans mee, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Karakterontwikkeling hoef je in deze film namelijk absoluut niet te verwachten aangezien personages en plot ondergeschikt zijn aan al het rondvliegend vlees.

Wie serieus wil genieten van een film met een intelligent plot en boeiende karakters, kan ‘Pervert!’ maar beter links laten liggen. Voor hen heeft deze film helemaal niets te bieden. Hou je echter van het werk van Russ Meyer en van vrouwen met grote borsten, dan kun je nog wel een aardige avond hebben met deze film. Maar zelfs voor hitsige kerels zal er beter vermaak zijn dan dit. Het belangrijkste advies als je toch besluit deze film te huren of te kopen is: neem ‘Pervert!’ en zijn makers vooral niet te serieus!