Peter en de vliegende autobus (1976)

Regie: Karst van der Meulen | 90 minuten | familie | Acteurs: Lex Goudsmit, Martin Brozius, Joost Prinsen, Allard van der Scheer, Piet Römer, Maarten van Kruysen, Marcel Majoor, Tanja Smit, Rita Corita, Alexander Pola, Hertje Peeck, Henny Alma, Flip Brandon, Johan te Slaa, Henni Stello, Daan Stigter, Ab Stikkers, Thijm Wiggers

Peter, een jongen van twaalf, is door een verkeersongeluk in een rolstoel terechtgekomen. Hij heeft het daar moeilijk mee, vooral op de momenten dat zijn klasgenoten geen rekening met hem houden. De klas bereidt de uitvoering van een musical voor. Eigenlijk is alles geregeld, behalve het zweven van de engeltjes. Niemand weet hoe ze dat probleem zo kunnen oplossen dat het lijkt alsof de engeltjes echt zweven. Peter is bij toeval te weten gekomen dat professor Quirinus Drijfhout, samen met zijn zoon Felix, een apparaat ontwerpt om voorwerpen gewichtloos te maken. Hij wil de professor vragen of hij het apparaat mag lenen om de musical-engeltjes te laten zweven. Door allerlei misverstanden lukt het Peter echter niet om de professor te spreken en wordt zijn klasgenote Els door Felix opgesloten in een kast. Els weet uit de kast te ontsnappen en als ze ervandoor gaat, neemt ze de toverballen mee die ze van Felix heeft gekregen. Wat ze niet weet, is dat de toverballen bestraald zijn met de Zero-straler, het apparaat van de professor.

Als de klas later op schoolreisje gaat, valt één van deze toverballen in de bus op de grond, waardoor de bus gewichtloos wordt en opstijgt. Na een avontuurlijke tocht daalt de autobus neer in sprookjespark ‘De Efteling’ en worden alle mysteries rond de Zero-straler opgelost.

‘Peter en de vliegende autobus’ is dertig jaar na het uitkomen van de film op dvd uitgebracht. Dat is goed te zien en te horen aan de nu amateuristisch aandoende effecten en de gedateerde muziek. Maar het is ook een feest van herkenning voor de veertigers van nu. De nostalgie overheerst dan ook bij het zien van deze film: de kleding en haardracht, het woordgebruik en de – al helemaal opmerkelijk en nu nauwelijks meer voorstelbaar – filevrije autowegen. Ook het zien van de inmiddels gestorven acteurs Lex Goudsmid, Alexander Pola en Rita Corita stemt tot een lichte weemoedigheid. Maar voor de kinderen van nu geldt dat niet, voor hen is het zien van deze film anderhalf uur onschuldig en vriendelijk vermaak.

Iris Schreurs

Bioscooprelease: 23 december 1976