Peter Pan (1953)

Regie: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Jack Kinney | 76 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie, muziek | Originele stemmencast: Bobby Driscoll, Kathryn Beaumont, Hans Conried, Bill Thompson, Heather Angel, Paul Collins, Tommy Luske, Candy Candido, Tom Conway

“Niets dat ons gebeurt na onze twaalfde verjaardag doet er echt toe”, aldus de Schotse auteur James M. Barrie, geestelijk vader van Peter Pan, de jongen die nooit volwassen wilde worden. En zo is het ook. Michael Jackson vereenzelvigde zich met het door Barrie gecreëerde personage en vernoemde zijn befaamde ranch naar Neverland. Ook Walt Disney was een groot liefhebber van Barrie’s verhaal en plande al in 1935 een filmversie. De bedoeling was dat het Disney’s tweede avondvullende animatiefilm zou worden, na ‘Snow White and the Seven Dwarfs’ (1937), maar het duurde vier jaar voor Walt Disney het op een akkoord kon gooien met de Great Ormond Street Hospital in Londen, aan wie Barrie de rechten had nagelaten. De Tweede Wereldoorlog volgde niet veel later en na 1945 was er niet genoeg geld beschikbaar voor een grote film. Zodoende duurde het tot 1953 voor het publiek kon genieten van Disney’s versie van Barries klassieke toneelstuk uit 1904. Het is de laatste film waarin de legendarische ‘Nine Old Men’, de getalenteerde Disney-animators van het eerste uur, allemaal hun steentje bijdroegen.

All this has happened before. And it will all happen again. Het zijn de bekende openingszinnen van ‘Peter Pan’  (1953). Centraal in de film staan de kinderen van de familie Darling: Wendy (stem van Kathryn Beaumont), John (Paul Collins) en Michael (Tommy Luske). Grote zus Wendy vermaakt haar broertjes met de verhalen van Peter Pan (Bobby Driscoll), een fantasiefiguur die besloten heeft dat hij altijd kind wil blijven en leeft op het eiland Neverland, ver weg van hier. Hij beleeft spannende avonturen waarin hij oog in oog komt te staan met piraten en indianen. Vader en moeder Darling hebben al die verhalen lang aangehoord, maar vinden het inmiddels tijd voor Wendy om volwassen te worden. Ze willen dat ze niet meer in de kinderkamer slaapt, maar in haar eigen slaapkamer. Wendy ziet dat echter niet zitten en droomt liever nog even weg. Ook Peter Pan hoopt dat zij en haar broertjes nog even kind blijven en komt hen opzoeken, zodat ze met hem mee kunnen vliegen naar Neverland. De Darlings beleven aan de zijde van Peter en zijn trouwe sidekick Tinkerbell bijzondere avonturen. De gemene Captain Hook (Hans Conried) heeft echter nog een appeltje te schillen met Peter Pan en maakt slim gebruik van de jaloezie van Tinkerbell, die het niet leuk vindt dat Peter het wel erg gezellig heeft met Wendy…

Natuurlijk is het verhaal van Barrie al ruim een eeuw oud, en heeft de verfilming van Disney ook al lang en breed Abraham gezien, dus dat ‘Peter Pan’ wat gedateerd overkomt mag geen verrassing heten. Met name bij de karikaturale manier waarop de indianen neergezet worden, zal het hedendaags publiek met verbazing zijn wenkbrauwen optrekken. Wat animaties betreft doet ‘Peter Pan’ echter geen moment onder voor het moderne CGI-geweld. De film bruist van de energie en zit boordevol technische hoogstandjes en kleurrijke personages. Het verhaal staat natuurlijk ook nog altijd als een huis. Het wegvluchten in een fantasiewereld spreekt bij kinderen van alle generaties tot de verbeelding. Het feit dat Peter Pan grote, volwassen besluiten moet nemen om zijn vrienden te redden uit de klauwen van Captain Hook, geeft dan weer een milde moraliserende draai aan het verhaal. Boven alles is ‘Peter Pan’ echter een viering van de kracht van de fantasie en verbeelding. Avontuurlijk en dynamisch, met aanstekelijke liedjes en een prima stemmencast. Dat ‘Peter Pan’ niet de klassiekerstatus heeft van bijvoorbeeld ‘Snow White and the Seven Dwarfs’ of ‘Pinocchio’ (194), heeft meer met de uitzonderlijke klasse van die films te maken dan dat de film zelf tekortschiet.

‘Peter Pan’ verschijnt woensdag 12 december 2012 op een Special Edition blu-ray.