Peter Pan & Wendy (2023)

Recensie Peter Pan & Wendy CinemagazineRegie: David Lowery | 106 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Alexander Molony, Ever Anderson, Joshua Pickering, Jacobi Jupe, Yara Shahidi, Jude Law, Jim Gaffigan, Noah Matthews Matofsky, Sebastian Billingsley-Rodriguez, Kelsey Yates, Florence Bensberg, Skyler Yates, Caelan Edie, Diana Tsoy, Felix de Sousa, Alyssa Wapanatâhk, Alan Tudyk, Molly Parker

‘Peter Pan’ (1953) is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest geliefde animatiefilms uit de koker van Disney. De film weet zeventig jaar na zijn originele release nog steeds menig kinderhart te veroveren. Met dat succes komt logischerwijs de behoefte naar meer succes kijken. Ziehier de talloze remakes, sequels en prequels van deze klassieke animatiefilm. In 2015 bracht regisseur Joe Wright nog de film ‘Pan’ uit, maar deze prent bleek niet bijster profijtelijk te zijn (kijkers reflecteren nog altijd met smart op het moment dat acteur Hugh Jackman zonder aanleiding ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana begint te zingen). Toch wordt er nu weer een nieuwe poging gedaan. Ditmaal is het filmmaker David Lowery (‘A Ghost Story’, 2017, en ‘The Green Knight’ 2021) die zijn eigen draai aan het materiaal mag geven. Lang geen slechte keuze; de films van Lowery hebben een fantasierijke ondertoon die prima in de wereld van Peter Pan past.

Ever Anderson speelt de iconische rol van Wendy Darling, het meisje dat hardnekkige ruzie krijgt met haar vader (Alan Tudyk) omdat ze weigert zich naar haar leeftijd te gedragen. Wendy is een echte dromer, ze houdt ervan om spannende verhalen te delen met haar twee broers John en Michael. In deze verhalen staat altijd hetzelfde figuur centraal, een magische jongen genaamd Peter Pan, die er net zoals Wendy naar verlangt om voor altijd kind te kunnen blijven. Maar Peter blijkt niet alleen in het hoofd van Wendy te leven; hij bezoekt onze protagonist en haar broers op een avond wanneer hun ouders weg van huis zijn. In de originele film wordt Wendy vervolgens halsoverkop verliefd op Peter, maar in deze live-action versie is hier geen sprake van. Toch weet Peter haar ervan te overtuigen om samen met hem naar het wonderlijke Neverland te reizen, een eiland dat zweeft tussen tijd en ruimte en dat door Peters trawanten The Lost Boys wordt bevolkt. Aan de kust van Neverland huizen ook piraten, geleid door de illustere Captain Hook (Jude Law), die in deze bewerking de nodige schermtijd krijgt toebedeeld. Waarom deze piraat zoveel aandacht krijgt is niet moeilijk om te begrijpen: hij is net zoals in de andere iteraties verreweg het meest vermakelijke karakter.

De plot van ‘Peter Pan & Wendy’ is niet bepaald grensverleggend te noemen (voor kijkers die al bekend zijn met dit concept liggen er weinig verrassingen op de loer), maar in termen van sfeer en productie weet deze film wel te excelleren. Een van de sterkste punten van de film is zonder twijfel de keuze om veel van de scènes op locatie te schieten. De film gebruikt gigantische decors en trucfotografie om Neverland te creëren, een plek die in deze versie veel weg heeft van een lang vergeten eiland aan de Schotse kust. In tegenstelling tot veel andere hedendaagse Disney-films voelt ‘Peter Pan & Wendy’ tastbaar aan, je hebt nooit het gevoel alsof je naar een green-screen studio aan het kijken bent. Er is merkbaar veel tijd in de productie gestoken, en de film zit vol met indrukwekkende shots van natuur en berglandschappen. Soms zijn de locaties adembenemend mooi, en dan weer uitdagend en griezelig. Een speciale vermelding gaat uit naar het hoofdkwartier van The Lost Boys, een ruïne die moet doorgaan als knus woonhuis, maar die in werkelijkheid meer overeenkomsten deelt met het stenen doolhof uit ‘Pan’s Labyrinth’ (Guillermo del Toro, 2006).

Naast Ever Anderson als Wendy bestaat de rest van de cast uit Alexander Molony, als de altijd koppige Peter Pan; Alan Tudyk, als een ietwat verwaarloosde Mr. Darling; Jude Law, als de laaghartige Captain Hook; Jim Gaffigan, als de meelijwekkende piraten-sidekick Mr. Smee; Alyssa Wapanatâhk, als de heldhaftige Tiger Lily, en Joshua Blue Pickering en Jaobi Jupe als de broertjes John & Michael Darling. Elk van deze acteurs zet zijn beste beentje voor, maar het is Law als de welbekende antagonist met de ijzeren haak als hand die hier uiteindelijk de show steelt. De acteur speelt zijn rol als Captain Hook met zichtbaar plezier. Hij injecteert een zekere mate van energie in zijn karakter waardoor je op sommige momenten niet meer de acteur, maar het vleesgeworden personage uit de 1953-versie voor je ziet.

En toch werkt niet elke transitie van animatie naar live-action even goed. Wanneer ‘Peter Pan & Wendy’ praktische effecten hanteert werkt dit grotendeels overtuigend, maar dat valt lang niet altijd voor de digitale snufjes te zeggen. Al kijkend naar een karakter als Tinker Bell (het kleine elfje, ditmaal vertolkt door Yara Shahidi), ontkom je niet aan het gevoel dat dit wel heel dicht tegen het uncanny valley-effect aanhobbelt. Het elfje voelt slordig in de scènes geplakt, het gezichtje is niet bepaald fijn om naar te kijken. Is dit een kwestie van een te laag budget om een geloofwaardig creatuur neer te zetten? Niet per se. Ja, een groter budget doet in veel gevallen wonderen, maar veel beter kunnen we ons afvragen of we karakters zoals Tinker Bell überhaupt in live-action moeten willen zien.

Een personage als Tinker Bell is cruciaal voor het verhaal, dat zeker, maar zij en enkele andere karakters (denk aan de vriendelijke Sint-Bernhard Nana) lijden enigszins omdat ze – nou ja, niet geanimeerd zijn. De oorspronkelijke Disney-klassiekers waren in staat om van hun soms kolderieke personages aandoenlijke helden te maken; in een live-actionfilm zijn ze gereduceerd tot ondersteunende personages. En daar heb je het probleem in een notendop: wat werkt in een geanimeerde film, werkt niet altijd in live-action. Tinker Bell ziet er onbedoeld knullig uit in deze nieuwe bewerking en Nana laat geen enkele persoonlijke indruk achter. Al kijkend naar deze karakters vraag je je af waarom ze gewoon geen geanimeerde film hadden kunnen maken. O ja…

Len Karstens

VOD-release: 28 april 2023 (Disney +)