Peter Pan: Terug naar nooitgedachtland – Return to Neverland (2002)

Regie: Robin Budd, Donovan Cook | 70 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie, musical | Engelse stemmencast: Harriet Owen, Blayne Weaver, Corey Burton, Jeff Bennett, Kath Soucie, Andrew McDonough, Roger Rees, Spencer Breslin, Bradley Pierce, Quinn Beswick, Aaron Spann, Dan Castellaneta, Jim Cummings, Rob Paulsen, Clive Revill, Frank Welker, Wally Wingert | Nederlandse stemmencast: Nicoline van Doorn, Willem Rebergen, Paul van Gorcum, Serge-Henri Valcke, Isa Hoes, Veerle Burmeister, Phil Rommy, David Hakkert, Arnout Ulenberg

Het is erg moeilijk om niet bij voorbaat te houden van een film met Peter Pan. Dit hartverwarmende karakter werd in het begin van de 20ste eeuw bedacht door J.M. Barrie en heeft sindsdien voor veel inspiratie gezorgd bij filmmakers en theaterproducenten. Het bekendst is de Disney klassieker uit 1953, welke Disneys interpretatie is van het verhaal ‘Peter en Wendy’, dat in 1911 gepubliceerd werd. In dit verhaal wordt Wendy Darling door Peter Pan uitgenodigd om mee naar Neverland te komen om daar als moeder voor hem en The Lost Boys te fungeren. Wendy neemt haar broertjes John en Michael mee en ze beleven veel avonturen, met als hoogtepunt de gevechten tegen Kapitein Haak, de aartsvijand van Peter. Wendy besluit aan het eind van het verhaal dat ze weer naar huis gaan. Het boek eindigt met een hoofdstuk dat in weinig films of toneelstukken voorkomt. In dit hoofdstuk komt Peter na een groot aantal jaren terug om Wendy te bezoeken, om er achter te komen dat ze getrouwd is en een dochter heeft, Jane. Als Wendy tegen Peter zegt dat ze niet mee kan vliegen omdat ze het verleerd is, is zijn hart gebroken. Maar als hij Jane ontmoet, neemt hij haar mee om te vliegen en om zijn moeder te zijn.

Disney heeft dit hoofdstuk gebruikt voor het vervolg op ‘Peter Pan’ en maakte daar ‘Return to Neverland’ van. Het is wellicht dit gegeven dat dit vervolg beter te verteren maakt dan een aantal andere Disney sequels. De plot blijft redelijk trouw aan het origineel en er wordt niet krampachtig iets bij verzonnen zoals bijvoorbeeld bij ‘Assepoester II’ of ‘Lady en de Vagebond II’. Het feit dat Jane niet in Peter gelooft in de film en wel in het boek, doet daar niet zoveel aan af

Het begin van de film is nogal somber, omdat het zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Het geeft daarbij echter een goed beeld van Londen gedurende oorlogstijd. Er is voldoende actie om je mee te vermaken. De boodschap die de film brengt is om altijd te blijven geloven (zij het in faith, trust and pixie dust), en dat toch iets wat je je kinderen wil meegeven. Tinkerbell als jaloers maatje van Peter zorgt voor spannende en grappige momenten en Kapitein Haak is zo sluw als je van hem mag verwachten. De tikkende krokodil is vervangen door een gevaarlijke oranje octopus, die eerder grappig dan angstaanjagend is. Uiteraard haalt deze film het niet bij het origineel, maar kinderen zullen veel plezier beleven aan dit kleurrijke, magische verhaal. Voor hun ouders zal het geen straf zijn om mee te kijken met hun kroost, mede omdat de film met zijn 72 minuten voorbij is voor je het weet.

‘Peter Pan: Terug naar Nooitgedachtland’ verschijnt woensdag 12 december 2012 op DVD en blu-ray.