Petersburg, Places and Paintings (2004)

Regie: Ben van Lieshout | 68 minuten | documentaire

Schilderes Tatyana Yassievich haalt haar inspiratie uit de meest alledaagse onderwerpen, en ziet het als een uitdaging om van schijnbaar oninteressante plekken als tramhaltes en flatgebouwen een interessant schilderij te maken. Daarom neemt ze in ‘Petersburg, Places and Paintings’ de kijker mee naar de buitenwijken van de Sint-Peterburg. Yassievich voelt zich daar vooral aangetrokken tot gebouwen en plaatsen waar de communistische invloed nog duidelijk merkbaar is. Ze probeert deze plekken en hun Sovjet-esthetiek nog vast te leggen voordat ze worden opgeofferd aan de ‘Eurorenovatie’, een poging van de Russische overheid om steden om te vormen naar West-Europees voorbeeld.
Ook Amsterdam, de stad waar ze gestudeerd heeft, en Berlijn spelen een rol in Yassievichs werk. Maar de invloed van deze steden is niet zo groot als die van haar geboortestad Sint-Petersburg.

Ben van Lieshout, docent aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht, regisseerde deze documentaire. Hij maakte al eerder documentaires, onder andere ‘Winkelhart’ over Hoog Catharijne in Utrecht. Opvallend in zijn films is het sterke visuele aspect, en het gebrek aan tekst. Van Lieshout geeft in interviews ook aan er niet van te houden om een verhaal in taal uit te drukken.

In ‘Petersburg, Places and Paintings’ toont Van Lieshout voornamelijk hoe Tatyana Yassievich te werk gaat bij het maken van haar schilderijen. Yassievich maakt ter plekke foto’s en schetsen, die ze vervolgens meeneemt naar haar atelier om daar de beelden op canvas vast te leggen. De kijker komt heel weinig te weten over de persoon Yassievich, maar des te meer over haar werk. Aan hoe haar dagelijkse leven er verder uitziet wordt nauwelijks aandacht besteed. Dit is jammer, want daardoor ontbreekt een stukje achtergrondinformatie op basis waarvan de kijker zich meer zou kunnen identificeren met deze kunstenares. Omdat de nadruk zo ligt op hoe Yassievich schilderijen tot stand komen, is deze documentaire vooral interessant voor kunstkenners en -liefhebbers, en niet voor het grotere publiek.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 12 mei 2005