Phil’s Dance Party (2011)

Regie: Chris Bailey | 3:10 minuten | animatie, korte film, familie | Originele stemmencast: Jim Cummings, David Mallow

Hollywoodster Hank Azaria verdeelt zoals veel acteurs zijn tijd tussen het spelen van rollen in speelfilms en het inspreken van stemmen in animatiefilms. In ‘The Smurfs’ is hij de legendarische tovenaar Gargamel, maar ook in “The Simpsons” is hij regelmatig te horen. In paasanimatiefilm ‘Hop’ (2011) had hij de stem van zowel het kuiken Carlos als Phil. Voor de short ‘Phil’s Dance Party’ keerde hij niet terug, maar liet hij het werk over aan twee al even geroutineerde stemacteurs: Jim Cummings (Winnie the Pooh!) en David Mallow (vooral te horen in Amerikaanse versies van Japanse animé).

Het kleine kuiken Phil is lekker aan het dansen als de grote dikke Carlos hem onderbreekt en vraagt wat hij aan het doen is. Op Phils antwoord dat hij het beste dansfeest ooit aan het houden is, reageert Carlos met een schampere blik en de woorden dat hij wel eens even zal laten zien wat dansen is. Hij blijkt allerlei dansvormen onder de knie te hebben: van breakdance tot rock-en-roll.

‘Phil’s Dance Party’ voldoet nauwelijks als short. De plot is met twee woorden verteld: dansende kuikens. Uit de omgeving is ook al geen voldoening te halen: een lege, witte ruimte. Het filmpje is aardig om een keer gezien te hebben, maar je mist er niets aan als je ‘m niet kijkt. ‘Phil’s Dance Party’ verscheen eerder op de blu-ray van ‘Hop’, maar is nu ook op DVD verkrijgbaar, samen met andere korte films uit het universum van ‘The Lorax’ en ‘Despicable Me’.

‘Phil’s Dance Party’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op DVD (Illumination Mini-Movie Collection).