Picnic at Hanging Rock (2018)

Recensie Picnic at Hanging Rock CinemagazineRegie: Larysa Kondracki, Michael Rymer, Amanda Brotchie | 360 minuten | drama | Acteurs: Natalie Dormer, Lily Sullivan, Lola Bessis, Harrison Gilbertson, Samara Weaving, Madeleine Madden, Inez Currõ, Ruby Rees, Yael Stone, Philip Quast, Marcus Graham, James Hoare, Mark Coles Smith, Don Hany, Anna McGahan, Bethany Whitmore, Maya Fredes, Alyssa Tuddenham, Kate Bradford, Markella Kavenagh

We leven in een tijd van remakes; films van soms nog maar een paar decennia geleden verschijnen opnieuw, veelal in een digitaal jasje. Soms bij gebrek aan fantasie en vaak compleet onnodig omdat het origineel nog niets aan waarde heeft ingeboet. En soms ook begrijpelijk, omdat, zoals in het geval van de miniserie ‘Picnic at Hanging Rock’ (2018), de tijdsgeest een iets andere kijk op het onderwerp rechtvaardigt.

De oorspronkelijke film van Peter Weir uit 1975 is gebaseerd op het boek van Joan Lindsay uit 1967, een instant klassieker in de Australische literatuur. Het verhaal gaat over de mysterieuze verdwijning van drie kostschoolmeisjes en hun lerares tijdens een picknick aan de voet van Mount Diogenes (Hanging Rock) in het jaar 1900. Het mysterieuze einde van het boek en de film is de fantasie van het publiek blijven prikkelen; zo is de locatie van Hanging Rock inmiddels een toeristische attractie geworden. Pas in 1986 vlak na de dood van Joan Lindsay wordt het laatste hoofdstuk, dat was weggelaten uit het origineel, gepubliceerd. Dat extra hoofdstuk werpt wat meer licht op wat er met de vrouwen is gebeurd.

De miniserie profiteert van deze extra informatie, maar interessanter is dat de miniserie de ruimte heeft om het oorspronkelijke verhaal meer uit te diepen. Zo krijgen verschillende personages wat meer bagage mee, zoals bijvoorbeeld het hoofd van de kostschool Mrs. Appleyard (gespeeld door Natalie Dormer) die vanuit Londen naar Australië is gevlucht en een duister geheim met zich meedraagt. Scriptschrijver Alice Addison heeft ook, naar eigen zeggen, getracht het verhaal met een meer vrouwelijke blik te benaderen. In de film uit 1975 laat Peter Weir de meisjes in soft focus en in hemelwitte jurken door de bossen dartelen. In de miniserie is dat niet anders maar dan zonder de soft focus en meer nadruk op de grimmige kanten van hun beklemmende Victoriaanse wereld. Een wereld waarin vrouwen niet alleen in hun bewegingsvrijheid werden beperkt door hun corset, maar ook door een wereldbeeld waarin vrouwen volledig afhankelijk zijn gemaakt van mannen. En als gevolg daarvan staan beide seksen als twee uiterste polen tegenover elkaar, en zijn zij elkaar heimelijk vijandig gezind. De verboden liefde voor het eigen geslacht is de rode draad in deze versie van ‘Picnic at Hanging Rock’. En niet alleen de dames worstelen hiermee, ook de heren zouden het liefst in een eigen ideële wereld willen ontsnappen.

Deze extra laag en uitwerking van de personages pakken niet alle zes afleveringen even goed uit. Na een sterk begin raken de makers de focus een beetje kwijt, misschien wel omdat zij vasthouden aan de beeldtaal van Weirs film. Die feeërieke benadering zit al die verschillende verhaallijnen en meer uitgesproken thema’s in de weg.

Alberto Ciaccio

VOD-release: 18 september 2018
DVD- en blu-ray-release: 25 september 2018