Pieces of a Woman (2020)

Recensie Pieces of a Woman CinemagazineRegie: Kornél Mundruczó | 126 minuten | drama | Acteurs: Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn, Iliza Shlesinger, Benny Safdie, Sarah Snook, Molly Parker, Steven McCarthy, Tyrone Benskin, Frank Schorpion, Harry Standjofski, Domenic Di Rosa, Jimmie Fails

De nieuwe aanwinst uit het filmkabinet van Netflix ‘Pieces of a Woman’ neemt ons mee naar het indringende beginshot in een appartement waar weeën van Martha elke zes minuten komen. Dan breken de vliezen wat de geboorte van hun dochter behoorlijk versnelt. Haar vriend Sean belt gelijk hun eigen vroedvrouw, maar moet zijn vriendin melden dat er een invaller komt. Tot dusver verloopt deze thuisbevalling zoals zovelen. Eva, de invallende vroedvrouw, arriveert en dompelt de ambiance onder in kalmte en sereniteit. Ze verstaat haar vak en oppert dat Martha in bad moet gaan om te ontspannen. Als ze in het warme water opeens persdrang krijgt, helpt Sean z’n vriendin gelijk uit de badkuip. Er druppelt wat bloed in het badwater en de hartslag van de baby daalt.

Martha en Sean vormen een knap stel uit twee totaal verschillende nesten. Samen wonen ze in een fijn appartement en de kinderkamer is ook klaar. Niets staat het geluk van deze jonge ouders in de weg. Sean, een ex-verslaafde, is opzichter bij de constructie van een grote brug en Martha is een afstammeling uit een rijke vooraanstaande familie. Ondanks die kloof in afkomst en opvoeding passen ze als een deksel op een pot. Martha en Sean zijn samen één. Hij draagt zijn vriendin op handen en zij is overduidelijk dol op hem. In elke minuut die verstrijkt, ben je een stille getuige van de liefde en het respect tussen deze twee. Maar dat hun levens in een split second zo traumatisch veranderen, hebben ze nooit kunnen bevatten. Evenals het spoor van vernieling dat zich in de maanden die volgen uitvouwt.

De totale bevalling voelt aan als één lang shot van maar liefst meer dan twintig minuten en dat heeft de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó -bekend van gestileerde films als ‘Johanna’ en ‘White God’- zeer knap uitgevoerd. In zijn Engelstalige én realistische debuut draagt zijn cinematografische ingeving in grote mate bij aan de spanning die voelbaar opbouwt gedurende de intense en zeer intieme weergave van Martha’s bevalling. Rauw, maar geraffineerd binnen het kader van smaakvol gehouden. Als je niet beter weet, zou je denken dat de Britse actrice Vanessa Kirby (“The Crown”) die Martha speelt daadwerkelijk een kind op de wereld zet met haar aangeboorde oerkracht. Het is ook volkomen terecht dat Kirby tijdens het Filmfestival van Venetië de onderscheiding in ontvangst nam voor Beste Actrice. Seans rol is in de bekwame handen van Shia LaBeouf (‘Transformers’ en ‘Disturbia’). Op onbewogen wijze en binnensmonds vertolkt hij de personage van Sean. Als toeschouwer kan je niet anders dan geraakt worden door de acute allesverslindende tragiek die perfect, oprecht en zonder pathetische opsmuk door deze jonge acteurs wordt uitgebeeld. Van soulmates naar dolende zielen. Uit elkaar gereten en verdoofd. ‘Pieces of a Woman’ is een film die een tijdje onder je huid blijft zitten. Met recht een indrukwekkende toevoeging aan het Netflix arsenaal.

Lisette van der Meij

VOD-release: 7 januari 2021 (Netflix)