Piet Piraat en de mysterieuze mummie (2010)

Regie: Bart van Leemputten | 30 minuten | avontuur, familie, korte film | Acteurs: Peter Vandevelde, Anke Helsen, Dirk Bosschaert, Dirk van Vooren, Carry Tefsen, Noureddine Farihi

Het genieten van griezelen kan al op jonge leeftijd aangeleerd worden. Met ‘Piet Piraat en de mysterieuze mummie’ voorzie je je kleuter van een prima basis om hem later als ie zestien is geld voor een bioscoopkaartje voor ‘Saw XVII’ (2020) te geven. Na het succes van ‘Piet Piraat en de Pompoenkoning’ en ‘Piet Piraat en het Schotse spook’ maakte Studio 100 in 2010 een nieuw spannend avontuur dat perfect past bij de herfstige dagen waarin deze op de markt gebracht wordt: ‘Piet Piraat en de mysterieuze mummie’.

Deze dertig minuten durende special (want film mag het eigenlijk niet heten) gaat over een sarcofaag, die in het museum van Piets tante Cleo (kleine rol van Carry Tefsen) staat. Of Piet het oude museumstuk niet even naar Egypte kan brengen, waar het eigenlijk hoort? Tante Cleo’s assistent Osiris (Noureddine Farihi) waarschuwt de bemanning van Piets piratenschip: de sarcofaag zou een mummie bevatten en de vele schepen die het ding getracht hebben te vervoeren, zijn alle op mysterieuze wijze verdwenen. Maar, aldus tante Cleo, gelukkig is het Osiris elke keer gelukt om de sarcofaag te redden en terug te brengen. Piet en zijn bemanning zijn wel in voor een retourtje Egypte en nemen de klus aan. Eenmaal op het schip blijkt dat er te weinig proviand is ingeslagen, waardoor de vier piraten op rantsoen moeten. Daar is smulpaap Berend Brokkenpap natuurlijk niet van gediend. Hij bedenkt echter een list, waardoor hij toch lekker kan eten. Maar die avond doet een geheimzinnige, in doeken gewikkelde hand iets in het drankje van Stien Struis… Stien valt in slaap en kan zo niet de wacht houden. Wat is er toch aan de hand op De Scheve Schuit? Zit er echt een mummie in de sarcofaag of is er een andere verklaring?

‘Piet Piraat en de mysterieuze mummie’ is prima vermaak voor de Piet Piraat fan, maar voor de meekijkende ouders, broers of zusjes houdt het niet over. Het verhaaltje is zelfs te mager voor een half uur en de aankleding is erg low budget. Van acteerprestaties kun je nauwelijks spreken: de vaste castleden lijken alleen hun kostuums aan te hoeven doen en ze zijn wie ze moeten voorstellen. Eigenlijk net een beetje als Sinterklaas. Als die Goedheiligman deze DVD (ook voorzien van zo’n kleine drie kwartier aan korte filmpjes waarin Piet Piraat met behulp van de bij de fans bekende tekeningen uit de boekjes ‘griezelavonturen’ vertelt) in de schoen van een Piet Piraat-liefhebber zal stoppen, is succes verzekerd. En daar gaat het tenslotte om.