Pieter Konijn op de vlucht – Peter Rabbit 2: The Runaway (2021)

Recensie Pieter Konijn op de vlucht (Peter Rabbit 2: The Runaway) CinemagazineRegie: Will Gluck | 93 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: James Corden, Colin Moody, Margot Robbie, Elizabeth Debicki, Aimee Horne, Lennie James, Hayley Atwell, Damon Herriman, Rupert Degas, Sia, Sam Neill, Ewen Leslie, David Wenham, Will Reichelt, Matt Villa, Stewart Alves | Acteurs: Rose Byrne, Domhnall Gleeson, David Oyelowo, Tim Minchin, Tara Morice, Dave Lawson, Alex Blias

Pieter Konijn (Peter Rabbit), de geliefde creatie van Beatrix Potter, behoort tot het cultureel erfgoed van Groot-Brittannië. Potter schreef al in 1893 een brief met het getekende figuurtje naar het vijfjarig zieke zoontje van haar vroegere gouvernante Annie Moore, met de bedoeling om hem op te vrolijken. In 1903 werd het figuurtje opgepikt door uitgeverij Frederick Warne & Co., die het op grote schaal publiceerde. En met veel succes. Later schreef Beatrix voor deze uitgeverij nog eens 22 boeken over de avonturen van Pieter Konijn. De stijl van zowel de tekeningen als de verhaaltjes is altijd lieflijk, zoet en zacht geweest, ook in de diverse herdrukken. De schok was dan ook groot toen in 2018 de film ‘Pieter Konijn’ (‘Peter Rabbit’) werd uitgebracht – zeker in Groot-Brittannië. Regisseur Will Gluck – een Amerikaan nota bene – had van die zachtaardige Pieter een bullebak gemaakt die nietsvermoedende vogels verwondt, slablaadjes in de rondte strooit als een verveelde bankier in een stripclub en zelfs aan het twerken slaat. “No way dat Beatrix Potter groen licht zou hebben gegeven voor dit auto-ongeluk in slow motion”, schreef The Guardian vol afschuw. “Als je goed luistert, hoor je Beatrix Potter zich omdraaien in haar graf”, voegde Metro daar nog aan toe. En dat ging dan alleen nog maar om de trailer.

Omdat er ook critici waren die de film best te pruimen vonden en er een hele generatie kinderen is die zich totaal niet druk maakt om tradities en cultureel erfgoed en gewoon een lollige film met konijnen willen zien, is er nu ‘gewoon’ een tweede Pieter Konijn-film verschenen, die als subtitel ‘op de vlucht/The Runaway’) heeft meegekregen. Maar de makers hebben zich wel degelijk iets van de kritiek op de eerste film aangetrokken. Een secundair plotlijntje draait namelijk om een aalgladde uitgever (John Boyega) die er met de creatie van Bea (Rose Byrne) vandoor wil gaan om er goud geld mee te verdienen. Als het aan hem ligt, wordt de modernisering van Pieter Konijn en zijn vrienden nóg een paar stappen verder doorgetrokken. Het liefst zou hij ze op avontuur sturen, de ruimte in, met een jampot op hun kop. Bea vindt de bedragen die haar worden voorgelegd bijzonder aantrekkelijk, maar is ze bereid daarvoor haar principes en eigen ideeën op te offeren? Hoe ‘meta’ wil je het hebben?

Deze subplot zet het hoofdverhaal verder in gang, want uitgever Nigel heeft voor Pieter (stem van Tommie Christiaan/James Corden) de rol van ‘bad guy’ bedacht (ook hier weer de vette knipoog naar de criticasters). Hij is immers de brutaalste van het hele stel. Maar Pieter zelf kan zich totaal niet vinden in die rol; hij is zelf van mening dat hij verkeerd begrepen wordt, maar wel altijd overal de schuld van krijgt. Verdrietig om het verkeerde beeld dat er van hem gecreëerd wordt, loopt hij weg. In de stad Gloucester ontmoet hij een ouder konijn Barnabas (Levi van Kempen/Lennie James), die gepokt en gemazeld is als kleine crimineel en precies weet hoe hij aan het lekkerste eten kan komen zonder gepakt te worden. Samen met zijn maten (twee zwerfkatten en een oude muis) beraamt hij een grote overval op de kraam met het gedroogde fruit (want dat kun je lekker lang bewaren) op de biologische markt van Gloucester. Om het plan te laten slagen, vraagt hij Pieter zijn vrienden van het platteland te laten meehelpen met de roof. Maar of het leven als kleine crimineel nou zo zaligmakend is…?

‘Pieter Konijn op de vlucht’ is net als zijn voorganger een knap gemaakte mix van animatie en live action. De vergelijking met bijvoorbeeld ‘Paddington’ (2014), die andere oer-Britse creatie die recent in een modern CGI-jasje gestoken werd, is snel gemaakt. Met dat verschil dat de makers van ‘Paddington’ dichter bij de oorspronkelijke ‘tone of voice’ van schrijver Michael Bond zijn gebleven en dat de makers van ‘Pieter Konijn’ het bronmateriaal grotendeels hebben losgelaten. Draaide de eerste film vooral om Pieters constante strijd met de nieuwe buurman van Bea, Thomas McGregor/Verhoef (Domhnall Gleeson), in deel twee speelt Thomas tweede viool en staan de konijnen en andere dieren in de spotlights. Overigens zijn Bea en Thomas inmiddels getrouwd en zijn er plannen voor een kind. In het begin van de film ligt Thomas nog wel even in de clinch met Pieter, maar al snel blijkt dat de twee het inmiddels toch best goed met elkaar kunnen vinden. De kwajongensstreken die Pieter en zijn vriendjes in de eerste film met Thomas uithaalden, waren destijds een grote bron van ergernis bij (vooral Britse) puristen. Van die fratsen, die soms best ver gingen, is Gluck nu helemaal afgestapt. De actie en slapstick zit ‘m nu vooral in de ingenieuze roofovervallen die Pieter samen met de stadse dieren pleegt, met als onbetwiste hoogtepunt de marktroof waar een hele kudde aan dieren bij betrokken is. De meeste dieren hebben een aardige running gag meegekregen, maar dat hebben we in deel 1 natuurlijk al gezien.

‘Pieter Konijn op de vlucht’ is een vermakelijke familiefilm die zichzelf (en zijn criticasters) met plezier op de hak neemt. Of je deze film kunt waarderen, hangt vooral af van de vraag hoeveel waarde je hecht aan de tradities en de culturele waarde die aan de creaties van Beatrix Potter kleven. Want van dat schattige, pastelkleurige konijntje uit de boekjes is weinig over, ook al is de Pieter Konijn uit deze tweede film lang niet zo’n pestkop als die uit deel 1. Waarmee meteen een mooie boodschap wordt gedeeld met jonge kijkers: als zelfs vervelende konijntjes hun leven kunnen beteren, dan zal dat voor die lastpak uit hun klas vast ook wel gelden.

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 9 juni 2021
Digitaal download-release: 8 oktober 2021
VOD-release: 18 oktober 2021