Pieter Post: De film – Postman Pat: The Movie (2014)

Regie: Mike Disa | 81 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Jim Broadbent, Jane Carr, Robin Atkin Downes, Susan Duerden, Greg Ellis, Rupert Grint, Dan Hillebrand, Ronan Keating, Stephen Mangan, Parminder Nagra, T.J. Ramini, Enn Reitel, Darren Richardson, Julian StoneSandra Tlees, David Tennant, Charlie Woodward, Peter Woodward | Nederlandse stemmencast: Jan de Hoop

Stop-motion kleuterserie ‘Pieter Post’, over de gelijknamige postbode die tussen het bezorgen van brieven en pakketjes in zijn Britse dorpje Groenbeek door altijd voor iedereen klaar staat, krijgt in ‘Pieter Post: De film’ een flinke make-over. Niet alleen zijn de koddige poppen vervangen door CGI, ook lijkt het verhaal zich verplaatst te hebben naar de huidige tijd. Naast de bezuinigingen op Pieters werk, maakt ook een op tv uitgezonden talentenshow deel uit van deze gezellige animatiefilm.

Pieter heeft onlangs zijn vrouw Sara beloofd dat hij haar eindelijk mee op reis neemt naar Italië. Als postbode verdien je natuurlijk niet zo heel veel, maar gelukkig staat hem op het werk een bonus te wachten. Maar wanneer het postbedrijf een nieuwe bedrijfsleider heeft, die de zaken heel wat efficiënter wil aanpakken en flink de kosten wil drukken (“voortaan wordt een theezakje drie keer gebruikt!”, “voor toiletbezoek geldt B.E.P.M: Breng Eigen Papier Mee”), blijkt dat Pieter dat extra zakcentje wel kan vergeten. Eventjes heeft hij nog stille hoop dat Sarah zich niet zo verheugd op het tripje, maar natuurlijk staat Sarah Italiaanse gerechten in de keuken klaar te maken en verwelkomt ze hem met een Italiaans woordenboek in haar hand.

Julian trekt zijn vader gauw mee naar de woonkamer. De nieuwe aflevering van You’re the One staat net te beginnen. Deze talentenshow, gepresenteerd door Simon Cowbell, komt binnenkort naar Groenbeek! Hoofdprijs is een reis naar Italië en een platencontract. Pieter spitst zijn oren. Is dat misschien de oplossing?

‘Pieter Post: De film’ is een charmante kinderfilm, met een aansprekend verhaal en grappige gebeurtenissen. De animatie is niet heel bijzonder, maar voor de jonge doelgroep net voldoende. Hoewel de reeks met de poppen visueel stukken aantrekkelijker is, heeft het animatieteam de figuurtjes goed weten te benaderen.

Er is een kranige poging ondernomen om de film ook voor meekijkende ouders vermakelijk te maken, en in die opzet zijn de makers best geslaagd. Er zitten komische referenties in (Pieter leest het boek “The Postman Always Rings Twice”) én de muziek is prima (onder andere Peter Gabriels Big Time komt voorbij).

Wat ook geslaagd is, is de grap dat Pieter, na zijn optreden in de talentenshow, ineens beroemd wordt en dat die beroemdheid aangegrepen wordt om het postbedrijf te promoten. “Kijk Pieter, we gaan zelfs een tv-serie over je maken, en dit is de tune!”, waarop het alom bekende deuntje van “Pieter Post, Pieter Post, met zijn poes verdient de kost” klinkt.

Heel erg geloofwaardig is het verhaal van de postrobotten niet én voor kleine angsthazen kunnen deze kwaadaardige bots zelfs aanleiding voor nachtmerries blijken. Maar over het algemeen genomen is ‘Pieter Post: De film’ een redelijk geslaagde film. Voor ouders geen verplicht kijkvoer, of het moet uit nostalgische overwegingen zijn.

Bioscooprelease: 18 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 november 2014