Pietje Bell (2002)

Regie: Maria Peters | 110 minuten | familie | Acteurs: Quinten Schram, Frensch de Groot, Sjoerd Metz, Jordy Mul, Serge Price, Nicky Burger, Felix Strategier, Angela Groothuizen, Katja Herbers, Stijn Westenend, Arjan Ederveen, Marjan Luif, Rick Engelkes, Herman Vinck, Wilfried de Jong, Roef Ragas, Sytske van der Ster, Valérie Pos, Nico Scheepers, Jack Wouterse, René van ’t Hof, Willem Nijholt, Leo Hogenboom, Peter Oosthoek, Frans van Deursen, JanAd Adolfsen, Roy van Breemen, Joop Doderer, Ger Van Der Grijn, Jan Munter, Lennart van Egmond, Cecile Heuer, Stephan van der Walle, Wil van der Meer, Laus Steenbeke, René Eljon, Lola Mooij, Wimie Wilhelm, Rob van de Meeberg, Bram van der Vlugt, Emilie Pos, Dorien Folkers, Jamie van de Meer, Pieter de Walle, Tanneke Hartzuiker, Joep Truijen, Micha Hulshof, René Retèl, Rutger Tummers, Scarlet Tummers, Chiara Tissen, Mieke Mink, Patrick de Loor, Mr. van der Wal, Bert Geurkink, Mark van der Laan, Peer Swinkels, Reinder Van de Naalt, John Hartnett

In het jaar 1914 kwam het eerste boek over Pietje Bell uit. De verhalen over de kwajongen, geschreven door Chris van Abcoude, zijn tot op de dag van vandaag zeer populair bij kinderen. Regisseuse Maria Peters had in 1999 een groot succes met de verfilming van het door Chris van Abcoude geschreven boek ‘Kruimeltje’. Na deze Nederlandse speelfilm werd de regisseuse gevraagd voor het maken van een familiefilm over de verhalen van Pietje Bell. ‘Pietje Bell’ is gebaseerd op de eerste twee, van in totaal acht boeken, over de kwajongen en zijn vriendjes.

In de eerste helft van de film leert de kijker Pietje Bell, Sproet en alle andere personages kennen. Dit gebeurt door middel van de streken die Pietje Bell uithaalt. Quinten Schram zet Pietje op een leuke, geloofwaardige én integere manier neer. Schram heeft het vermogen om zijn kwajongensgedachten met één gelaatsuitdrukking aan de kijker duidelijk te maken. De jonge acteur was eerder al te bewonderen in ‘Kruimeltje’ als kind van moeder Keesie. In ‘Pietje Bell’ speelt hij de sterren van de hemel, wel is zijn acteerwerk soms iets over the top. Maar dit is vaker te zien bij jonge acteurs die een moeilijk script in hun hoofd hebben moeten stampen. Ook Pietjes vriend Sproet, gespeeld door Frensch de Groot komt mooi in beeld. De Groot speelt Sproet erg leuk en overtuigend. Tevens zijn de jonge acteurs Jordy Mul, Sjoerd Metz, Serge Price en Nicky Burger te zien als vriendjes van Pietje. Naast al deze nieuwkomers bestaat de cast ook uit enkele oudere bekende Nederlanders. Zo is Rick Engelkes als journalist te zien en Angela Groothuizen als moeder van Pietje. De muziek uit ‘Pietje Bell’ komt van Henny Vrienten, en is erg toepasselijk bij deze Nederlandse familiefilm.

De acteurs zijn niet de enige goede ingrediënten van de film. De nostalgische sfeer die is gecreëerd door middel van de mooie decors is subliem. De kijker waant zich echt in de jaren dertig en de sfeer wordt versterkt door de softe belichting en authentieke kostuums.

Hoewel het een goede zaak is dat de personages worden geïntroduceerd, is het enigszins jammer dat er zoveel tijd in is gestoken. Het ‘echte’ verhaal begint hierdoor wat later in de film, waardoor het voor de jonge kijkers pas in de tweede helft echt spannend wordt. ‘Pietje Bell’ is geschikt voor jong en oud en zeker een aanrader om te bekijken met de hele familie.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 17 november 2002