Pig (2021)

Recensie Pig CinemagazineRegie: Michael Sarnoski | 92 minuten | drama, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Alex Wolff, Cassandra Violet, Julia Bray, Elijah Ungvary, Beth Harper, Brian Sutherland, David Shaughnessy, Gretchen Corbett, Sean Tarjyoto, Darius Pierce, Kevin Michael Moore, Tom Walton, Davis King, Nina Belforte, David Knell, Adam Arkin, Dana Millican, Dalene Young, October Moore

Nicolas Cage staat bekend als een excentriekeling. De beste man schijnt een fervent verzamelaar van allerlei dure prullaria te zijn en die hobby heeft hem in de schulden gebracht. Om zijn schuldeisers tegemoet te komen, nam Cage de afgelopen jaren zowat elk project aan dat hem werd aangeboden. De kwaliteit van zijn werk ging gigantisch achteruit en al snel werd Cage hofleverancier van streamingdiensten. Maandelijks leek er wel een B-film met de gevallen ster uit te komen. Terwijl het grote publiek Cage leek te vergeten, bleef een groepje trouwe fans hem volgen. Cage is namelijk een geweldig acteur, maar weet dat goed te verbergen. Wanneer hij zijn best doet, kan hij eigenhandig ronduit middelmatige films naar een hoger niveau tillen. Neem nu ‘Pig’. Deze film is gemaakt voor Cage!

In ‘Pig’ speelt Cage Rob. Deze man leeft als een kluizenaar in een verlaten bos en zondert zich met zijn truffelvarkentje af van de maatschappij. Zijn enige contact met de buitenwereld is Amir (Alex Wolff). Deze snelle jongen komt wekelijks langs om truffels op te halen bij Rob. Van een band is geen sprake, want de zwijgzame Rob communiceert niet. Als op een gegeven moment het varkentje van Rob wordt ontvoerd, gaat de kluizenaar naar zijn huisdier op zoek. Hij sleept Amir tegen wil en dank met zich mee.

Cage is fenomenaal in deze film. Hij vervalt niet in maniertjes (zijn plotse en groteske woede-uitbarstingen zijn legendarisch en worden ook wel ‘Cage rage’ genoemd. In deze film voert hij dit trucje niet op) en zet een gelaagde rol op. Het is moeilijk om een andere acteur in deze rol te zien. De sprookjesachtige setting in combinatie met het spel van Cage – een man zoekt naar zijn biggetje in de grote stad – werkt wonderbaarlijk goed. De Amerikaan slaagt erin de vreemde situatie te laten werken. De grote kracht van ‘Pig’ is de onvoorspelbaarheid ervan. Je weet nooit welke kant de film opgaat.

Wat begint als een broeierige thriller verandert in een drama, om vervolgens richting een knokfilm te gaan. Als je denkt naar een heftige vechtscène te gaan kijken, volgt vanuit het niets een filosofische beslommering. En het werkt! Het acteerwerk, de soundtrack en sfeersetting zorgen ervoor dat je je nooit verveelt. Cage zet zich in één keer weer op de kaart als karakteracteur.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 28 oktober 2021
DVD- en blu-ray-release: 16 maart 2022