Pillow Talk (1959)

Regie: Michael Gordon | 102 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Doris Day, Rock Hudson, Tony Randall, Thelma Ritter, Nick Adams, Julia Meade, Allen Jenkins, Marcel Dalio, Lee Patrick, Mary McCarty, Alex Gerry, Hayden Rorke, Valerie Allen, Jacqueline Beer, Arlen Stuart, Robert Williams, Perry Blackwell, Muriel Landers, William Schallert, Karen Norris, Lois Rayman

Bij het grote publiek is Rock Hudson vooral bekend als de eerste beroemdheid die overleed aan de ziekte aids. Dat gebeurde in 1985. Toen pas kwam uit dat Hudson, die eigenlijk Roy Harold Scherer Jr. heette, homoseksueel was, maar daar vanwege zijn status van bekende Hollywoodster niet voor durfde uit te komen. Hudson stond juist bekend als een vrouwenidool, dus het zou zeker voor hem einde carrière zijn als naar buiten zou komen dat hij op mannen viel. De naam ‘Rock’ is natuurlijk ook nog eens een symbool van mannelijkheid. Hudson was altijd meer een filmster dan een acteur. Berucht zijn de verhalen over zijn onvermogen zijn teksten te onthouden. De enige zin die hij in zijn allereerste film, ‘Fighter Squadron’ uit 1948, hoefde uit te spreken, stond er pas na 38 takes goed op. Maar het kan verkeren: in 1956 werd hij voor zijn rol in ‘Giant’ (1955) genomineerd voor een Oscar en twee jaar later werd hij door Look Magazine uitgeroepen tot Ster van het Jaar. Zijn grootste successen boekte Hudson in de jaren vijftig en zestig aan de zijde van Doris Day in een drietal romantische komedies, waarvan ‘Pillow Talk’ (1959) de bekendste is. Overigens was Hudson niet gelijk overtuigd dat het luchtige ‘Pillow Talk’ een goede keuze voor hem was. Hij weigerde de rol van Brad Allen drie keer voor hij uiteindelijk toehapte.

Jan Morrow (Doris Day) is een succesvolle interieurontwerpster, die leeft voor haar werk. Ze heeft geen vriend, maar als haar alcoholische huishoudster Alma (de altijd geweldige Thelma Ritter) hiernaar informeert, zegt ze best tevreden te zijn zonder een man. Toch is haar leven niet zonder problemen. Noodgedwongen deelt ze een telefoonlijn met de componist en playboy Brad Allen (Rock Hudson). Brad en Jan hebben elkaar nooit ontmoet, maar hebben een intense hekel aan elkaar. Elke keer als Jan wil bellen, houdt Brad de lijn bezet door met zijn vele vriendinnetjes te kletsen. Hij speelt ze ook steeds het zelfde liefdesliedje voor, met als gevolg dat Jan het liedje uit haar hoofd kent. Een andere zorg van Jan is een klant van haar, de miljonair Jonathan Forbes (Tony Randall). Hij aanbidt Jan, maar zij wil niets van hem weten. Wat Jan niet weet is dat Forbes een kennis is van Brad en de financier van diens Broadway-carrière. Dan slaat ook voor Jan Cupido toe. Op een avond wordt ze in een nachtclub benaderd door ene Rex Stetson, een rijke Texaan. Jan voelt zich aangetrokken tot de bescheiden Rex. Weet zij veel dat hij in werkelijkheid Brad Allen is, die voor haar gevallen is en zich een andere identiteit heeft aangemeten om niet meteen zijn eigen glazen in te gooien. Maar zijn maskerade moet natuurlijk een keer uitkomen…

Het drietal romantische komedies waarin Day en Hudson samen schitterden, hebben veel overeenkomsten. Steeds doet Hudson zich anders voor om Day voor zich te winnen. Misschien geen bijzonder origineel plot, maar omdat het met veel stijl en charme gedaan wordt, val je ervoor. Beide hoofdrolspelers sloegen met ‘Pillow Talk’ een nieuwe weg in. Doris Day, die bekend stond als girl next door in tal van musicals, presenteert zich hier ineens als stijlvolle en glamoureuze volwassen vrouw (een lustobject zou ze nooit worden, maar als Jan Morrow komt ze daarbij in de buurt). Hudson speelde altijd zakelijk en serieus, maar waagt zich hier ineens aan het soort rol dat Cary Grant altijd als gegoten zat; die van de charmante playboy. Hij heeft zichtbaar lol in zijn werk, wat weer uitstraalt naar de kijker. Want ‘Pillow Talk’ mag dan voorspelbaar zijn, het is wel genieten. Van het kat-en-muisspel tussen Jan en Brad, van de gedateerde maar stijlvolle aankleding, van de muziek (want in een film met Doris Day mogen liedjes natuurlijk niet ontbreken, al is dit verre van een musical) en van geweldige bijrolacteurs. Want ook Tony Randall en Thelma Ritter zijn een feest om naar te kijken. Beide stelen zo ongeveer elke scène waarin ze zitten. Vooral Ritter heeft de lachers op de hand. Hilarisch is bijvoorbeeld de scène waarin Brad haar mee neemt naar de kroeg om haar uit te horen over Jan, en hij vervolgens onder de tafel gedronken wordt door de kleine Alma.

Aanvankelijk raakte producent Ross Hunter ‘Pillow Talk’ aan de straatstenen niet kwijt, maar toen de eerste exploitant eenmaal overstag was en de film een daverend succes bleek, volgden er al snel meer. Het publiek bleek in een tijd waarin hoofdzakelijk westerns, oorlogsdrama en spektakelfilms in de zalen draaiden, te smachten naar een luchtige romantische komedie. Een film om vrolijk van te worden. Ook het hedendaagse publiek kan er even lekker voor gaan zitten, dankzij de prachtige nieuwe Blu-Ray die op de markt verschenen is. Een gedeelde telefoonlijn is iets wat we ons nu echt niet meer kunnen voorstellen, maar de charme die van dit bruisende filmpje afspat is van alle tijden!

Bioscooprelease: 6 mei 1960
Blu-ray-release: 20 juni 2012