Piranhas – La paranza dei bambini (2019)

Recensie Piranhas CinemagazineRegie: Claudio Giovannesi | 110 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Francesco Di Napoli, Viviana Aprea, Mattia Piano Del Balzo, Ciro Vecchione, Ciro Pellechia, Ar Tem, Alfredo Turitto, Pasquale Marotta, Luca Nacarlo, Carmine Pizzo, Valentina Vannino, Aniello Arena, Roberto Carrano, Adam Jendoubi, Renato Carpentieri

‘Piranhas’ van regisseur Claudio Giovannesi is gebaseerd op het boek ‘La paranza dei bambini’ (‘De kinderen in de sleepnetten’) van de Napolitaanse succesauteur Roberto Saviano (bekend van het ook verfilmde ‘Gomorra’). Het gaat over kinderen die vanwege hun vermeende onschuld ingezet worden door de maffia. Zo ook hoofdpersonage Nicola (gespeeld door – hoe toepasselijk – Francesco di Napoli) en zijn team van vijf vrienden die op scooters door de smalle straten van Napels rijden. Ze doen ‘boodschappen’ voor de oude bazen van de Camorra die in de verschillende wijken de dienst uitmaken.

Maar Nicola wil meer. Samen met zijn buurman Cristian Striano, neef van een ooit beruchte maffiabaas, wil hij opklimmen en de gevestigde orde laten struikelen. Hij ‘leent’ wapens van een ander maffiakopstuk, Don Vittorio, die in gedwongen huisarrest leeft. Acht man sterk gaan ze op pad om de macht in hun eigen Sanità-wijk te claimen. Na gedane zaken wil Nicola het anders doen. 


Maar macht corrumpeert en overweldigt. Geef jonkies veel geld en macht en ze gaan denken dat ze onoverwinnelijk zijn. Tel daar de fascinatie voor wapens bij op en het kan haast niet anders als fout aflopen.


Nicola zit eigenlijk tussen twee vuren in. Zijn vriendinnetje, Letizia, komt uit een andere wijk en haar vader – een hardwerkende restauranteigenaar – wil eigenlijk niet dat zij met hem om gaat. Nicola vraagt haar in zijn wijk te komen wonen, maar dat is volgens haar uit den boze: “Weet je wel wat je van me vraagt?” Hij wil met haar vluchten en naar een zonniger oord vertrekken, maar een fatale ‘chain of events’ gooit roet in het eten…

Ja, en als moeder – die terdege beseft waar Nicola mee bezig is – probeer je je zoon niet te stoppen? Soms wringt de schoen scenariotechnisch in ‘Piranhas’. Nicola wordt maar al te simpel de nieuwe ‘boss’ van de wijk. Ook zijn vriendinnetje zou beter kunnen weten en eieren voor haar geld moeten kiezen. Na twee aanslagen is Nicola de ‘king of the neighborhood’. Dat ziet er iets te simplistisch uit. Natuurlijk, de kids willen ook profiteren van het snelle geld wat ze om hen heen verdiend zien worden, maar bij sommige scènes lijkt de realiteit ver te zoeken. In een zucht en een scheet is Nicola het mannetje. Dat lijkt te kort door de bocht in dit wereldje van kwaadaardige boosdoeners. De quote van Silvio (The Sopranos), geleend uit de Godfather: ‘Just when I thought I was out, they pulled me back in’ is bij ‘Piranhas’ van toepassing. Eenmaal toegetreden is het moeilijk om je aan het milieu te ontworstelen.

‘Piranhas’ won in 2019 de Zilveren Beer voor Beste Scenario. Teveel eer. Dit soort films zijn er bij bosjes, met als enige verschil dat we nu de zogenaamd ‘onzichtbare’ kinderen aan het werk zien als volwassenen. Dat had met een volwassen script geloofwaardiger geweest. Giovannesi en Saviano haasten zich te snel naar de finish en laten veel (bij)zaken onderbelicht. Iets meer vlees op de botten van het scenario had wel gemogen…

Ruud Stift

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 26 september 2019
DVD-release: 26 februari 2020