Pistol Whipped (2008)

Regie: Roel Reiné | 96 minuten | actie | Acteurs: Paul Calderon, Fernando Chien, Antoni Corone, Cheryl Cosenza, Tim Gallin, Renee Goldsberry, Ashley Greenfield, Lance Henriksen, Lydia Jordan, Christopher Maggi, Samantha Ryan Maisano, Paul Marini, Bernie McInerey, Arthur J. Nascarella, Toru Ohno, Blanchard Ryan, Steven Seagal, Wass Stevens, Mark Elliot Wilson, Lee Wong

‘Pistol Whipped’ is een rechtstreeks op dvd uitgebrachte film met Steven Seagal in de hoofdrol en de Nederlander Roel Reiné op de regisseursstoel. Het zijn de slechte acteerprestaties van Steven Seagal, die je als kijker bijblijven. De inmiddels op leeftijd gekomen Seagal kon in zijn jonge jaren nog imponeren met martial arts vechtscènes, maar moet het de laatste tijd vooral hebben van stunt doubles en wijde gewaden. In ‘Pistol Whipped’ schijnt hij zelf weer de actiescènes voor zijn rekening te hebben genomen. Hoe dan ook, echt spectaculair zijn deze niet. Je hebt het allemaal al een keer gezien en dan nog beter ook. Slow mo’s blijken nu eerder noodzaak dan een stijlmiddel om het trage lichaam van Seagal met behoorlijk wat overgewicht fatsoenlijk in beeld te krijgen.

Het script, dat bij de meeste Steven Seagal films niets om het lijf heeft, is nu ook weer van een bedroevend laag niveau. J.D. Zeik, die eerder het script voor het alom geprezen ‘Ronin’ schreef, bakt er hier niets van. Nietszeggende dialogen, geen spraakmakende oneliners, verhaallijnen die ontsporen en een twist, die je van mijlenver ziet aankomen. Het is een ware traktatie voor de die hard Seagal-fan. Waarom de film uiteindelijk de titel ‘Pistol Whipped’ heeft gekregen is onduidelijk. Niemand wordt in de film met een pistool neergeslagen. De werktitel ‘Marker’ wat slang voor schuldbekentenis is, zou een betere keuze zijn geweest.

Regisseur Roel Reiné won in 1999 nog een Gouden Kalf voor de regie van ‘The Delivery’, maar zocht na het geflopte ‘Adrenaline’ in 2003 zijn toevlucht in Amerika. Voorafgaand aan ‘Pistol Whipped’ met een budget van circa 10 miljoen dollar heeft hij een aantal goedkope en nauwelijks succesvolle producties gemaakt. Deze film sluit naadloos aan in het rijtje. ‘Pistol Whipped’ is niets meer of minder dan je mag of kan verwachten van een film met Steven Seagal in de hoofdrol. Het is niet zijn meesterwerk, maar ook niet zijn slechtste film. Het is gewoon een middelmatige B-film, waarbij je vooral niet moet nadenken.

Lodi Meijer