Pitch Black (2000)

Regie: David Twohy | 110 minuten | actie, avontuur, science fiction, horror, thriller | Acteurs: Vin Diesel, Radha Mitchell, Cole Hauser, Keith David, Lewis Fitz-Gerald, Claudia Black, Rhiana Griffith, John Moore, Simon Burke, Les Chantery, Sam sari, Firass Dirani, Ric Anderson, Vic Wilson, Angela Makin

‘Pitch Black’ is een sciencefiction horror met Vin Diesel in de hoofdrol. Diesel is onderdeel van de nieuwe generatie actiehelden. Door rollen als bikkel in de films ‘The Fast and the Furious’ en ‘xXx’ kreeg hij naamsbekendheid, de vraag is of hij in de spotlight kan blijven staan.

Vin Diesel speelt Richard B. Riddick, een moordenaar die tegen zijn wil in een groepje mensen moet redden van een door aliens geregeerde planeet. Riddick kan in het donker zien en hiervoor hebben de filmmakers hem uitgerust met een setje prachtige zilveren lenzen. Deze zijn, samen met de schorre stem van Diesel, de interessante eigenschappen aan zijn personage. Het acteerwerk laat veel te wensen over, wat ook gezegd kan worden van de rest van de cast.

Een horror heeft vaker als kwalijke eigenschap dat personages niet worden ontwikkeld en de acteurs worden gecast op hoe hard ze kunnen schreeuwen en rennen. Misschien kan ook niet meer van een horrorfilm verwacht worden, want waarom moet je een personage enige inhoud geven als na vijf minuten de ingewanden over de grond liggen? Hoeveel meer inhoud wil je zien?

Afgezien van een paar mindere kanten is ‘Pitch Black’ als sciencefiction horror zeer geslaagd. De film is echt spannend en zakt op geen enkel punt in. De vormgeving is prachtig en levert een flink aantal adembenemende shots op. De planeet waarop de slachtoffers zich bevinden beschikt over drie zonnen met verschillende kleuren. Het woestijnlandschap, waar ook de film ‘Mad Max’ is opgenomen, krijgt hierdoor een mooie gloed. Dit natuurlijk voordat de duisternis valt.

Waar regisseur David Twohy goed gebruik van heeft gemaakt is het feit dat wat we niet zien enger is dan dat wat we wel zien. Niet weten wat er op de loer ligt is beter dan zien hoe het moordlustige beest er precies uit ziet. Deze moordlustige beesten zijn overigens creaties van expert Patrick Tatopoulos. Hij werkte eerder mee aan ‘Independence Day’ en ‘Godzilla’ en vrij recent nog aan ‘They’ en ‘Underworld’.

‘Pitch Black’ is een goede film als je even lekker wilt griezelen. Ga thuis op de bank zitten, doe de lichten uit, zet de geluidsinstallatie lekker hard en zorg dat je genoeg eten en drinken bij de hand hebt want tijdens het kijken durf je echt niet meer in je eentje naar de keuken te lopen.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 9 november 2000