Pitch Perfect 3 (2017)

Recensie Pitch Perfect 3 CinemagazineRegie: Trish Sie | 93 minuten | komedie, muziek, actie | Acteurs: Anna Kendrick, Rebel Wilson, Brittany Snow, Anna Camp, Hailee Steinfeld, Ester Dean, Hana Mae Lee, Kelley Jakle, Shelley Regner, Chrissie Fit, Elizabeth Banks, John Michael Higgins, John Lithgow, Matt Lanter, Guy Burnet, Alexis Knapp, DJ Khaled, Troy Ian Hall, Michael Rose, Jessica Chaffin, Moises Arias, Derek Mehn, Ruby Rose, Andy Allo, Venzella Joy, Hannah Fairlight

De Bella’s zijn na het winnen van het WK a capella in ‘Pitch Perfect 2’ inmiddels afgestudeerd en hun eigen weg gegaan. Zoals zoveel twintigers met startproblemen kampen, valt het ook de dames niet mee. Beca heeft haar droombaan gevonden, maar kan daar niet zichzelf zijn, Chloe en Cynthia Rose zetten hun twijfels bij de gekozen vervolgstudie en Fat Amy probeert vooralsnog tevergeefs met haar one-woman-show Fat Amy Winehouse Broadway te veroveren. Op de dag dat Beca haar baan als muziekproducent opzegt, blijkt er een een soort reünie gepland te zijn. De Bella’s zijn uitgenodigd door Emily (die nog wel aan Barden University studeert en daar een jongere lichting Bella’s om zich heen heeft verzameld) om te komen zingen. Op die avond vormt zich een plan hoe de Bella’s verder moeten met hun toekomst.

‘Pitch Perfect 3’ – geregisseerd door Trish Sie (bekend van de fantastische videoclip van OK Go, Here It Goes Again, die met die loopbanden) – heeft op het eerste gezicht niet veel nieuws te bieden, maar de scenarioschrijvers hebben met veel fantasie toch een sluitend verhaal weten te bedenken. Natuurlijk staan de Bella’s weer voor allerlei uitdagingen en zorgen hun issues niet alleen voor spanningen op persoonlijk vlak maar ook binnen de groep.

We komen in deze film meer te weten over de achtergrond van Fat Amy en ook Chloe komt hier iets beter uit de verf. Beca moet een keuze maken waar in soortgelijke films personages als zij ook voor komen te staan (kies je voor jezelf of voor de groep?) en in die zin is ‘Pitch Perfect 3’ niet verrassend. Ook de geijkte riff off mag niet ontbreken, maar omdat een groot deel van de film zich afspeelt tijdens de USO Tour, zijn zij de enige a capella groep, en nemen ze het op tegen bands die instrumenten gebruiken. Die concurrentiestrijd speelt hier een veel minder belangrijke rol dan in deel 2 en dat is maar goed ook, want echt bijzonder zijn die andere bands niet.

Veel leuker is de toevoeging van John Lithgow aan de cast, die een speciale band blijkt te hebben met één van de Bella’s. Door de introductie van zijn karakter aan het verhaal mag ‘Pitch Perfect 3’ te boek gaan als actiekomedie en dat is een welkome afwisseling. Heb je genoten van de eerste delen van ‘Pitch Perfect’, dan zul je je ongetwijfeld vermaken met het derde deel. De liedjes zijn wat minder spectaculair dan in de eerdere films, maar nog altijd genieten voor de a capella liefhebber. En niet geheel onbelangrijk: je komt te weten wat er nu eigenlijk met de mysterieuze Lilly aan de hand was. En dat mag onder het kopje ‘die zagen we niet aankomen!’.

Bioscooprelease: 21 december 2017
DVD- en blu-ray-release: 2 mei 2018 (tevens als Pitch Perfect Boxset (1-3)).