Planes, Trains & Automobiles (1987)

Regie: John Hughes | 93 minuten | komedie | Acteurs: Steve Martin, John Candy, Laila Robins, Kevin Bacon, Dylan Baker, Carol Bruce, Olivia Burnette, Diana Douglas, Larry Hankin, Richard Herd, Matthew Lawrence, George Petrie, Charles Tyner, Susan Isaacs, Lulie Newcomb

Wanneer dikzak John Candy zijn schoenen uittrekt in een vliegtuig en daarna zijn sokken voor de neus van Steve Martin wappert komt het een tikkeltje puberaal over, maar is het vooral erg grappig omdat John Candy het doet. Het humorgehalte van ‘Planes, Trains & Automobiles’ is hoog, maar ook weer niet zo hoog dat je het niet bijhouden kan. Het verhaal heeft weinig om het lijf maar dat maakt niets uit in deze leuke film.

Wanneer Martin is gestrand in Wichita, Amerika (een soort Amerikaanse Flevopolder) krijgt hij te maken met Candy. Candy is uitstekend op dreef als vervelend vrolijke “vriend” van Martin. Gedurende een doldwaze reis door het Midden Westen van de Verenigde Staten blijft Candy rondom Martin hangen als een lastige verkoudheid. Overal waar familieman Martin gaat, duikt de dikke zakenman in douchegordijnringen op. Martin en Candy hebben fysiek iets van Stan Laurel en Oliver Hardy. Candy’s hyperactieve gedrag en de eerst moedeloze en daarna verongelijkte reacties van Martin zorgen voor het nodige kijkplezier.

‘Planes, Trains & Automobiles’ kent een meer dan gemiddeld aantal leuke scènes. Gedenkwaardig is de scène waarin beide heren overnachten in een ranzig motel van Gus, één van de vele kennissen van Candy. Paniek in de tent als blijkt dat zij het bed met elkaar moeten delen. In de nacht legt Candy de irritatiegrens nog hoger dan overdag, tot ongenoegen van zijn reispartner. Bij Martin slaan de stoppen door en in een geweldige tirade breekt hij zijn reisgenoot tot op de bodem af. Candy reageert, op zijn beurt, met Oprah Winfrey-achtige zelfreflectie en gaat met opgeheven hoofd weer naar bed. De gebeurtenissen in het motel staan garant voor heel wat lachsalvo’s.

Let ook op Owen, de zoon van Gus. De in een houthakkersblouse getooide “redneck” heeft de uitvinding van de zakdoek gemist. De niet al te intelligente Owen en zijn krachtpatsende vrouw zijn één van de vele leuke types in ‘Planes, Trains & Automobiles’. Kevin Bacon komt ook nog voorbij als gehaaste zakenman.

John Candy en Steve Martin houden elkaar mooi in evenwicht in de film van regisseur John Hughes. Hughes is bekend van puberkomedies zoals ‘Weird Science’ uit 1985 en ‘Ferris Bueller’s Day off’ uit 1986. Zwaargewicht Candy (150 kilo schoon aan de haak) brak door in het begin van de jaren tachtig. Helaas kreeg hij een hartaanval in 1994 en overleed op 44-jarige leeftijd. Steve Martin werd bekend met ‘The Jerk’ uit 1979 en is inmiddels een grote meneer in Hollywood.

‘Planes, Trains & Automobiles’ is één van de betere films uit het oeuvre van komieken Steve Martin en John Candy. De film zakt nergens in en is gewoon grappig. Enig minpunt is het wat al te zoete einde, maar het is een speelfilm die perfect is om het leven van alledag te relativeren.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 11 mei 1988