Planet Beauty (2016)

Regie: Emma Westenberg | 50 minuten | drama | Acteurs: Sigrid ten Napel, René van Zinnicq Bergmann, Raven Aartsen, Oren Schrijver, Tibor Lukacs, Roman van der Werff, Wilke Durand, Vera Lesavoy

Sigrid ten Napel geldt al een aantal jaren als een van de grootste acteertalenten van ons land. De in 1993 in Lekkerkerk geboren blondine timmert al een tijdje aardig aan de weg en laat zich moeiteloos zeer uiteenlopende rollen aanmeten. We zagen haar bijvoorbeeld al eens als jeugddelinquent, als femme fatale en als schoolmeisje. Tijdens het Nederlands Film Festival 2016 was Ten Napel ‘all over the place’. Niet alleen schittert ze in meerdere films die er vertoond werden ( waaronder ‘Prins’ (2015), de grote winnaar van het festival ‘The Paradise Suite’ (2015, winnaar van drie Gouden Kalveren) en de zeer gewaardeerde televisieseries “Penoza” en “Overspel”), ze kreeg ook nog eens de eer de officiële poster van het festival te mogen sieren. Hoewel ze dat laatste uiteraard een enorme eer vindt en tevreden is met de route die ze is ingeslagen, hoeft Ten Napel geen bekende Nederlander te worden. “Ik ben liever gewoon actrice.”

Ten Napel speelt de hoofdrol van Bonnie in de televisiefilm ‘Planet Beauty’ (2016), uit de reeks One Night Stands van veelbelovende jonge Nederlandse filmmakers. De talentvolle cosmetisch arts wordt aan het begin van de ongeveer drie kwartier durende film aangenomen bij Planet Beauty, de kliniek van Guido (René van Zinnicq Bergmann). Bonnie maakt al snel carrière en haar reputatie en populariteit onder de cliënten stijgt tot grote hoogten. Daarbij slaat ze veelal de wensen van de cliënten in de wind, en focust ze zich uitsluitend op het mooier maken van de mensen. Bonnie heeft haar zinnen gezet op een vervolg van haar loopbaan in Amerika, en laat er nou net een plekje vrijkomen bij een zusterbedrijf van Planet Beauty in Los Angeles. Een plekje waar al haar mannelijke collega’s ook wel oren naar hebben! Om Guido ervan te overtuigen dat zij de beste persoon is voor die job, is Bonnie bereid om ver te gaan. Héél ver…

‘Planet Beauty’ werd geregisseerd door Emma Westenberg; zij schreef samen met Sarah Arnolds tevens het scenario. Wat direct opvalt aan de film is de steriele setting; de film werd opgenomen in Sanatorium Zonnestraal in Hilversum, een onlangs volledig gerestaureerd gebouw dat haast van licht gemaakt lijkt te zijn. Een ideale setting dus voor een film die zich afspeelt in een schoonheidskliniek die gespeend is van elk greintje menselijkheid en emotie. Bonnie, die voor haar carrière over lijken wil gaan, gaat naadloos op in deze omgeving. Waar de makers precies heen wilden met deze film is niet echt duidelijk; het meest voor de hand liggend is dat ze willen waarschuwen voor het gevaar dat dreigt als we schoonheid een te grote rol laten spelen in onze maatschappij, maar een duidelijk statement is er niet. En als de bedoeling was er een satire van te maken, dan hadden we graag meer humor en venijn willen zien.

Het is jammer dat de film zo stuurloos is, want Sigrid ten Napel spat van het scherm als Bonnie. Nu heeft ze wel het voordeel dat de film geheel rond haar personage geschreven is; andere talentvolle acteurs als Oren Schrijver en Raven Aartsen komen er met hun marginale rollen maar bekaaid van af. Een slotakkoord is er wel degelijk, maar daar had veel meer mee gedaan moeten worden. Al geldt dat voor de hele film; er ontbreekt pit; een angel. Want met alleen een sterke Ten Napel en een fraaie setting heb je nog geen topfilm.

‘Planet Beauty’ wordt zondag 13 november 2016 op NPO 3 uitgezonden om 22:25 uur.