Planta 4ª (2003)

Regie: Antonio Mercero | 100 minuten | drama, komedie | Acteurs: Juan José Ballesta, Luis Angel Priego, Gorka Moreno,.Alejandro Zafra, Marco Martinez

De film is gebaseerd op het theaterstuk “Los Pelones” (De Kaalkoppen) dat in Spanje een groot succes was. De transformatie naar een filmverhaal is bijzonder geslaagd, de toneelsetting is geheel verlaten en in een soepel lopend filmverhaal omgezet.

De jongens in dit verhaal hebben kanker en vechten voor hun leven, maar bovenal willen ze een normaal tienerbestaan. Gelukkig heeft de regisseur de valkuil van de te gemakkelijke tearjerker weten te vermijden. De teenagers in het verhaal gaan bijzonder krachtig met hun kwaal om, gewapend met een dosis cynisme maar nog meer innerlijke kracht, al hebben ze uiteraard ook hun zwakke momenten als de twijfel toeslaat. De jongens ondergaan de dagelijkse routine van tests en peptalks en leren de eerste stappen zetten met protheses. Zo kan ook een les worden getrokken uit dit verhaal. Optimisme en wilskracht zijn noodzakelijk in een gevecht met kanker, op zich is dat natuurlijk niet voldoende.

De jongens zijn op een leeftijd dat ze graag de regels aan hun laars lappen, grappen en grollen moeten hun dagen in het ziekenhuis draaglijk maken. Zo wordt een onderling conflict uitgevochten in een rolstoelrace dwars door het ziekenhuis, die doet denken aan de befaamde autoachtervolgingsscènes uit een film al ‘Bullit’.

De jonge acteurs spelen hun rol met grote inzet en veel enthousiasme. De martelende onzekerheid die nu eenmaal bij dit ziektebeeld past, wordt goed uitgebeeld maar ook gecombineerd met een grote portie vechtlust. ‘Planta 4a’ kijkt op een even onsentimentele als warme manier naar kinderen die ondanks hun ziekte nooit hun geloof in de toekomst verliezen. De film bruist van humor en levenslust, de jonge acteurs spelen hun moeilijke rollen fris van de lever.

Het is niet uitsluitend verdriet, er kan ook bevrijdend worden gelachen in deze film. De jongens zijn niet zielig, al hebben zij hun slechte dagen. Met de nodige zwarte humor gaan zij om met hun situatie. Persoonlijke ervaringen van Albert Espinosa die mede verantwoordelijk was voor het scenario liggen aan het verhaal ten grondslag. Een film vooral ook geschikt voor een jeugdige doelgroep, maar ook voor volwassenen. Deze film is een prima basis voor educatieve projecten in het onderwijs, waarbij omgaan met kanker bespreekbaar kan worden gemaakt.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 1 september 2005