Plastic (2014)

Regie: Julian Gilbey | 102 minuten | actie, komedie, misdaad, drama | Acteurs: Ed Speleers, Will Poulter, Alfie Allen, Sebastian De Souza, Emma Rigby, Thomas Kretschmann, Graham McTavish, Mem Ferda, Michael Bisping, Charley Palmer Rothwell, Terry Stone, Malese Jow, Ashley Chin

Sam (Ed Speleers) en een drietal vrienden zijn actief als oplichters in de creditcardbranche. Door een duistere wending van het lot komen ze in contact met een maffiabaas die niet bepaald het beste met de vier voor heeft. Als de jonge gezanten in crime niet binnen twee weken 2 miljoen pond aan hem betalen, zullen de gevolgen ernstig zijn. Sam beseft dat ze alleen met hun normale bedrijfsactiviteiten niet aan dit bedrag zullen komen en dus wordt er een groots plan gesmeed om voor 20 miljoen aan diamanten en sieraden te stelen.

De jonge regisseur Julian Gilbey bewees met ‘A Lonely Place to Die’ al eerder best een vlotte film te kunnen neerzetten. Dit lukt hem met ‘Plastic’ opnieuw, zij het in iets mindere mate. Jammer genoeg loopt hij ook hier weer tegen een aantal problemen aan. Zo is er geen sprake van enige karakterontwikkeling, waardoor de personages enorm oppervlakkig blijven. Enige uitdieping van de karakters zou op zijn minst gewenst zijn. Wat drijft deze jongeren ertoe zich in de wereld van de oplichterij te storten? Een logisch antwoord is natuurlijk het geld, maar het is toch veel interessanter als er juist iets meer achter zou zitten. Desalniettemin is Plastic’ is een zeer snelle komedie/thriller die lekker wegkijkt en misschien moet je ook wel niet meer willen.

Het verhaal van een aantal jongeren die om een extra zakcentje te verdienen zich in de wereld van de (creditcard)-oplichterij storten is niet geheel baanbrekend. Ondanks de mededeling dat ‘Plastic’ deels gebaseerd is op een waargebeurd verhaal is de plot niet echt intrigerend.

Het frisse spel daarentegen, de bij tijd en wijlen opzwepende muziek en de hoge entertainmentfactor zorgen daar meer voor. Hoofdrolspeler Ed Speleers (“Downtown Abbey”) heeft een zelfde soort charismatische uitstraling als Joseph Gordon Levitt en Alfie Allen (“Game of Thrones”). Hij speelt prima als zeer irritant ventje. Emma Rigby (“Hollyoaks”) is gecast als het lekkere ding, maar naast haar looks is het maar zeer pover wat acteerprestaties betreft. Helemaal dramatisch zijn de bad guys die van bordkarton zijn en rechtstreeks lijken weggetrokken uit de slechtste imitatie van een boef voor Nickelodeon of iets dergelijks.

‘Plastic’ kan zich bij lange na niet meten aan de beste heist-films maar is door zijn energieke en niet te pretentieuze insteek vermakelijk te noemen.

Meinte van Egmond

VOD-release: 4 mei 2015