Playlist (2021)

Recensie Playlist CinemagazineRegie: Nine Antico | 84 minuten | komedie, drama | Acteurs: Sara Forestier, Laetitia Dosch, Bertrand Belin, Pierre Lottin, Inas Chanti, Andranic Manet, Lescop, Jackie Berroyer, Grégoire Colin, Marc Fraize, Julien Desjardins, Vladimir Golicheff, Anne Steffens, Cyril Pedrosa

Uit de wereld van strips komen niet alleen kleurrijke personages met bovenaardse krachten naar het grote scherm. Er is ook plek voor een kruisbestuiving tussen film en beeldverhaal waarin de overbuurvrouw van achter in de twintig de hoofdrol speelt. Ze werkt nog steeds bij de lokale bar en wil eigenlijk een professioneel striptekenaar worden. Dat is precies waar ‘Playlist’ over gaat en daardoor lijkt het verdacht veel op een semi-autobiografisch relaas van de regisseur Nine Antico.

De grootsteedse problemen van eindtwintiger Sophie (Sara Forestier) in ‘Playlist’ zijn herkenbaar voor iedere millennial, van talloze crushes op mensen, een paar mislukte relaties tot niet goed weten wat je echt wil met het leven. De film trekt echter nooit te zwaar aan dit soort drama waardoor ‘Playlist’ vooral voelt als een aangename zomerbries. Daarbij helpen zeer zeker de muziek, veelal jaren tachtig en negentig underground muziek, de opgewekte cinematografie en de wrange humor. De lach komt veelal van sociaal ongemakkelijke situaties, zoals bij haar bijna wanhopige pogingen om eigen werk gepubliceerd te krijgen.

Toch neemt ‘Playlist’ het drama in het leven van Sophie niet compleet op de hak. Het is vooral pijnlijk om te zien hoe Sophie worstelt met haar passie, terwijl ze door de buitenwacht als over datum wordt gezien. Zo van, moet jij nog aan een carrière als striptekenaar beginnen? Had je dan eigenlijk niet al een kunstacademie bachelor en master op je naam hebben moeten staan? ‘Playlist’ toont dit klein leed met panache, te jong om je droom op te geven, maar wellicht te oud om er nog aan te beginnen.

‘Playlist’ kun je scharen onder de bijna typische millennial productie: de tobbende jonge mens, vaak ook nog ongelukkig in de liefde. Deze categorie is inmiddels al meer dan tien jaar populair in het filmhuiscircuit. Recentelijk draaide nog een millennial productie in de Nederlandse bioscopen, ‘La virgen de Agosto’ (Jonás Trueba, 2919). Ook hier fladdert ‘une jeune femme’, Eva, door het leven, terwijl ze tussendoor jongleert met de grote vragen des levens. In stijl en inhoud heeft ‘Playlist’ ook weg van ‘Frances Ha’ (Greta Gerwig, 2012). Beide zijn op stijlvolle wijze gedraaid in het zwart-wit en gaan over dolende eind twintigers met een onvervulde artistieke wens.

Er vallen ook wat mindere zaken op. De emotionele catharsis wordt nogal droogjes afgehandeld. De film gaat voornamelijk over de erkenning van Sophies problemen en over de kleine stappen die ze maakt in haar persoonlijke ontwikkeling. Realistisch, maar wil de kijker met dit open einde echt verder? Moet de film een vervolg krijgen in de vorm van een tv-serie bijvoorbeeld? Dan kom je al gauw terecht op ‘Girls’ (Lena Dunham, 2012-2017) territorium en daar is het al best druk. Daarnaast wringt het gebruik van een mannelijke acteur als vertelstem (de Franse muzikant, Bertrand Belin) met het huidige culturele landschap. De vertelstem mijmert wat semi-filosofische algemeenheden over de liefde in relatie tot Sophies beproevingen, maar bagatelliseert even snel weer haar ‘probleempjes’.

Uiteindelijk weet ‘Playlist’ de balans tussen licht vermaak en ernst voldoende vast te houden voor een plezierige zit. De vraag is dan misschien niet zozeer of het verhaal lang blijft hangen, maar eerder of de kijker lekker meedeint met de levenslustige Sophie. Het leven moet dan ook eerst en vooral geleefd worden, anders komen die zogenaamde grote vragen sowieso niet eens op je pad.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 9 september 2021