Pleasant Days – Szép napok (2002)

Regie: Kornél Mundruczó | 82 minuten | drama | Acteurs: Tamás Polgár, Orsolya Tóth, Kata Wéber, Lajos Ottó Horváth, András Réthelyi, Károly Kuna, Anna Szandtner, Kolos Oroszi, Claudia Tilly, Erika Molnár

Tijdens het bekijken van ‘Pleasant Days’ wordt al snel duidelijk dat de titel van deze film ironisch moet worden opgevat: er is werkelijk niets aangenaams te bespeuren aan het dagelijks leven van de jonge crimineel Peter en zijn familie en vrienden. Sterker nog, alle hoofdfiguren in het verhaal kampen met grote, onoplosbare problemen. Iedereen gebruikt elkaar, niemand lijkt oprecht in zijn of haar bedoelingen. En uiteindelijk krijgt geen van de hoofdpersonen wat hij of zij eigenlijk wil: liefde en geluk. De boodschap van ‘Pleasant Days’ is dan ook geen vrolijke. Regisseur Mundruczo heeft van zijn film een aanklacht gemaakt tegen de verharding en verloedering van de maatschappij.

Mundruczo is in zijn nog maar korte carrière als regisseur (hij studeerde in 1998 af aan de Hongaarse film- en toneelacademie) al redelijk succesvol. Zo werd zijn eindexamenfilm ‘Afta’ in 2001 bekroond met de Arte-prijs voor beste korte Europese film tijdens het filmfestival van Oberhausen. Voor ‘Pleasant Days’ ontving hij in 2002 een Zilveren Luipaard tijdens het filmfestival in Locarno, en voor dezelfde film kreeg hij vorig jaar de Iris-prijs voor beste film tijdens het Europees Filmfestival Brussel.

Deze prijzen ten spijt is ‘Pleasant Days’ om diverse redenen moeilijk te betitelen als een goede film. Het verhaal kabbelt een beetje voort tot de plotselinge climax aan het einde, en het is moeilijk sympathie op te brengen voor de hoofdpersonen. Ze zijn stuk voor stuk alleen maar uit op hun eigenbelang. De vaak lange shots van de gezichten van de hoofdrolspelers zijn soms intrigerend, maar schieten vaak hun doel voorbij. Mundruczo zet een wel erg zwart beeld neer van de Hongaarse samenleving, wat de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede komt.

De acteurs doen zeker wel hun best, waarbij vooral Orsolya Toth (Maja) en Kata Weber (Marika) in positieve zin opvallen. En visueel gezien is ‘Pleasant Days’ sterk, met strak geregisseerd camerawerk en kleurrijke beelden. Maar de film als geheel laat weinig indruk achter, behalve dan een nare nasmaak. Wie graag films ziet met een happy end komt bij ‘Pleasant Days’ absoluut niet aan zijn trekken.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 17 maart 2005