Pluk de kleine bever – Mèche blanche, les aventures du petit castor (2008)

Regie: Philippe Calderon | 77 minuten | familie, documentaire | Originele stemmencast: Benoît Brière, Nederlandse stemmencast: Midas Dekkers

Bevers hebben het maar zwaar. Ze werken het hele jaar door keihard om hun dammen te bouwen. Geduldig knagen ze aan boomstammen, soms wel uren aan een stuk. Als de boom dan uiteindelijk omvalt, moeten ze die meeslepen tot aan de waterkant. Veelal gaan ze niet verder dan tien à vijftien meter van de oevers van de rivier vandaan, omdat ze dieper in het bos te maken krijgen met hun vijanden. Wolven en beren bijvoorbeeld, die met gemak een volwassen bever uiteen kunnen scheuren. Op het land kunnen bevers zich niet snel voortbewegen, dat gaat hen in de rivier veel beter af. Maar ook in het water zijn bevers niet altijd veilig. Daar hebben ze te maken met de sluwe en razendsnelle otters, die eveneens graag een bevertje eten. In de wilde natuur schuilen talloze gevaren en is het ieder voor zich. In de Canadese natuurdocumentaire ‘Pluk de kleine bever’ (2008) staat een jonge bever centraal die moet zien op te groeien in een wereld waarin het gevaar constant op de loer ligt.

Pluk woont samen met zijn zusje en moeder in een burcht in een rustig deel van de rivier. Zijn vader verdween enige tijd geleden zomaar uit beeld. Waarschijnlijk is hij ten prooi gevallen aan de hongerige troep wolven die het bos onveilig maakt. Terwijl zijn moeder druk bezig is de dam te bouwen, leert Pluk zijn omgeving kennen. Met de jonge lynx en de jonge beer kan hij nu nog spelen, maar dat zal niet lang duren. Voor de otter en de uil is het nu al oppassen geblazen! Wanneer moeder beer via de dam de rivier over wil steken, stort het zorgvuldig door moeder bever geconstrueerde houten bouwwerk in. Pluk wordt door de stroming meegesleurd en komt pas honderden meters verder weer in rustiger vaarwater. De kleine bever is verdwaald en moet het in zijn eentje in de vijandige natuur zien te redden. Gelukkig komt er hulp vanuit onverwachte hoek: een oude eenzame bever accepteert hem en laat hem toe in zijn burcht. Maar ook daar is Pluk niet veilig: de wolven hebben de burcht opgespoord en hebben wel zin in een smakelijk beverhapje. Kunnen Pluk en de oude bever uit de klauwen van de wolven blijven? En zal Pluk ooit zijn moeder en zusje nog eens zien?

‘Pluk de kleine bever’ is primair gericht op een jonge doelgroep en heeft behalve een verstrooiend ook een educatief karakter. Regisseur Philippe Calderon plaatste zijn camera’s op de meest onmogelijke plekken (onder water, in boomstammen en zelfs in de beverburchten), waardoor de film een bijzonder intiem beeld geeft van het wel en wee van deze beverfamilie. De overdonderende, imponerende natuur in de Canadese provincie Québec vormt in alle opzichten het hoogtepunt van deze film. De variatie in natuur, flora en fauna, is bijzonder indrukwekkend. Door de prachtige fotografie van Calderon heb je het idee er zelf middenin te staan. De beelden zijn op zichzelf eigenlijk al sterk genoeg; een verhaal was in feite niet nodig. Het door Hassina Belkacem geschreven script is aan de film toegevoegd met het oog op de jonge doelgroep, die houvast nodig heeft. Het verhaal wordt in de Nederlandse versie voorgelezen door bioloog en schrijver Midas Dekkers, die op zijn geheel eigen wijze de gebeurtenissen aaneen rijgt. Als het moet – wanneer de beelden voor zich spreken – houdt hij zijn mond, zoals het hoort. Door zijn humoristische aanpak verzandt het simpele en voorspelbare verhaaltje niet in een kinderachtige vertelling. Hij weet zelfs hier en daar de nodige spanning op te roepen, waardoor het voor oudere kijkers ook leuk wordt het verhaal te volgen.

Het is dankzij Dekkers’ vertelling dat het verhaal van ‘Pluk de kleine bever’ – overigens opgenomen in een gigantisch wildpark – overeind blijft. Want de realistische natuurbeelden stroken niet met het happy end. Uiteraard is daarvoor gekozen omdat men de jeugdige kijkers geen nachtmerries wilde bezorgen, maar nu krijgen ze geen juist beeld van de natuur voorgeschoteld. In natuurfilms die op kinderen gericht zijn loopt het eigenlijk altijd goed af, dus de Canadese makers van deze film staan niet alleen in hun keuze. Toch doet het allemaal té rooskleurig – zelfs kinderlijk gekunsteld – aan. Maar dankzij Dekkers en de schitterende fotografie is ‘Pluk, de kleine bever’ toch meer dan de moeite van het kijken waard. Al was het alleen al om je te verbazen over de diversiteit aan flora en fauna in het indrukwekkend mooie Canadese landschap!

Bioscooprelease: 12 november 2009